sakya tasi choling
Szakja vonal Buddha Képanyag Tanitások Idézetek Linkek
         
A  nők  bölcsessége


A modern nő lehet, hogy sokat nyert a szociális, politikai és gazdasági egyenlőség és a függetlenség terén, de vajon a spirituális lehetőségei éppen olyan nagyok, mint a férfiaké? Kérésünkre, Jetsun Chimey  fejti ki a buddhista nézőpontot.

Nők: egy buddhista szemlelet

Sakya Jetsun Chimey Tibetben született a nemesi Khön család sarjaként, és 8 éves korában szerzetesnek avatták.Együtt folytatott Lam-Dre tanulmányokat bátyjával, Őszentsége Sakya Trizin-nel, és 18 éves korában adta Tibetben az első 3 hónapos tanítást férfi és női szerzeteseknek.Jetsun Chimey egyike azon kevés nőknek, akik a Lam-Dre tanítást továbbadták.
1959-ben száműzetésbe vonult Indiába, ahol megházasodott és 5 gyereket szült. 1971-ben kivándorolt családostul Kanadába, ahol most is mint háziasszony el, egy divattervezőnél dolgozik, mint szövőnő és egy buddhista Vajrayana centrumot vezet. 1979-ben Őszentsége Szakja Trizin kérte fel tanítások adására, amit meg is tett, Európában,Ázsiában, Észak-Amerikában és Ausztráliában.


Az Ön látogatása az idén Angliában azt jelenti, hogy most először ad egy női mester tanítást itt a Tibeti tradícióban. Miért van olyan kevés női tanító ?
Azt hiszem,hogy a két legfontosabb ok a karmához és a kultúrához kapcsolódik. A karma döntő tényező a nemeknél és a különbségek, ami a férfi és a nő életmódja - a nemek különböző szerepei között - van, az mind egy bizonyos fajta karmának a terméke. Ami a kulturális tényezőt illeti, Ázsiában több férfi volt, aki az életét spirituális gyakorlatokra áldozta, mint nő. Ezért van kevesebb női szerzetes,mint férfi.

Ki tudna fejteni a nőnek-születés karmáját?
Igazán nem tudom, hogy mik a karmikus okai a nőnek születésnek ; az írásokban nem találtam erre magyarázatot. Személyes véleményem szerint az egyéneknek egy speciális karmikus kapcsolatuk van azzal az életükkel, amelyben először folytattak spirituális gyakorlatot.Ha tehát valaki nő volt, amikor először végzett szellemi gyakorlatokat, újra a nőnek születést választhatja.
Vannak imák arra, hogy valaki ne mint nő szülessen, hanem mint férfi. A legtöbbjük abban az időben íródott,amikor a nőknek nagyon nehéz volt, és szerintem ez volt az oka, hogy azért imádkoztak, hogy férfiként térjenek vissza.

Kevésbé előnyösebb nőnek születni, ami a szellemi utat és ami a lehetőséget a megvilágosodásra illeti? Azt hiszem, hogy a Theravada tradíció tanításaiban az áll, hogy egy nőnek nehezebb elérni a megvilágosodást, mint egy férfinak.
Igen, a Mahayanaban is, de a Vajrayanaban nem.

A Theravada és Mahayana szerint miért nehezebb?
Azt állítják a nőkről, hogy több vágyuk van, meg mindenféle vad gondolataik, és ezáltal nagyobb hajlamuk van a kételyre. A Buddha azt mondta, hogy a kételyek és a vágyak a vallásos gyakorlatok útjában állnak, és ezeket a Theravada és a Mahayana tanításokban akadályoknak nevezte.

Azért vannak tehát a nők hátrányban a spirituális úton, mert olyan sok emóciójuk van és az emóciókat mint a tisztátalanság egy formáját tekintik?
Igen, igy van. Mégis, a Vajrayanaban szinte az ellenkezője igaz és a nőket mint a bölcsesség szimbólumát tekintik.
Alapjában a férfiak és a nők egyformák - emberi lények. A mesterek azonban különbséget fedezetek fel szellemükben. A nők szelleme nagyon éles ; valójában élesebb, mint a férfiaké. Ezert képviselik a Vajrayanaban a nők az utat,amely közvetlenül a szellemmel dolgozik : a bölcsességet. A férfiak pedig a módszert. A nő egy bizonyos ötletet már többször átgondolt, sokkal előbb még mielőtt a férfiban az felmerült volna. Ezt veszem észre, ha magamra és a férjemre nézek.
Ezzel szemben a  Theravadaban és a Mahayanaban sok olyan példa van, amiben a nőt mint valami rosszat hoznák fel. Ezt az elképzelést a kultúrában is viszontláthatjuk. Például Indiában a nőknek alacsonyabb a státuszuk, mint a férfiaknak. Buddhának a legtöbb tanítványa férfi volt, ezert használta egy szép nő példáját a mulandóság bemutatására. A szerzeteseket abban képezték, hogy gondoljak át, hogy a nő szépsége nem hatol mélyebbre, mint a bőre, és akármilyen szép is a nő, egy napon öreg lesz és csúnya. Ez egy módszer a szexuális vágyak csökkentésére, és Buddha azért tanította ezt, mert érezte,hogy a szexuális vágyak nem előnyösek a szellemi gyakorlatoknál.
Buddha egy másik módszert is tanított, ez az úgynevezett "érzékszerv-kapuk-lepecsételésé", amelyben a szép nőt bőre nélkül látjuk, és a szerzetesek belegondolnak, hogy milyen ijesztő látvány a genny, a vér, a belek stb. A Hinayana es Mahayana szerzetesek, akik egész életre szóló lemondásra tettek fogadalmat, így próbálták a szellemüket tisztítani.
Amiről itt szó van, az az, hogy nem a nők maguk csúnyák és tisztátalanok - ha Buddha egy csoport női szerzetesnek tanítana, a példát megfordítva használná, és arra képezné őket,hogy az általuk vágyott férfi testét lássák így. Férfiak és nők egyformák, mindketten emberi lények,mindketten anyaméhből születtek, nincs különbség köztük .Ez az én véleményem, nem valaki más mondta ezt nekem. Buddha minden élőlényt tanított.Sehol sem található az írásokban olyan, hogy szívesebben tanított volna férfiakat, mint nőket.

Tehát összefoglalva,a Theravada és a Mahayana szempontjából a férfiak és a nők alapjában egyformák -emocionális és intellektuális elsötétülésben élnek, amit meg kell tisztítaniuk -a különbség köztük csupán fokozati ; de a Vajrayana szempontjából egy szubtilis szellemi különbség van köztük.
Így van. A Vajrayanaban, különösen a Nyingma és a Sakya tradícióban, vannak dakinik, akiket spirituálisan fejlettebbnek tekintenek, mint a férfiakat. Úgy hallottam, hogy a Nyingma tradícióban, egy bizonyos szinten, a megvilágosodást csak akkor érheted el, ha van egy spirituális partnered. A Vajrayana szerzetest kötik a Mahayana fogadalmak. Csak egy nagyon magas szinten lehet fizikai partnered.Általában nem konzortot használnak, hanem egy mentális társat vizualizálnak.


Térjünk vissza a mindennapokhoz. A modern nő gyakran konfliktust érez a férfi , család utáni vágy és a karriervágy között. Sok nő még akkor is független akar maradni, munkát vállalni, amikor gyereke lesz, és nem elégszik meg csak az anyasággal.
A nyugati nő független, összehasonlítva a keletivel. Az említett konfliktus az egyén szellemétől függ. Ha nyitott és együtt érző a szíved, csinálhatsz, amit akarsz. Ha a szíved nem nyitott, akkor fizikailag nem fog sikerülni, mégha a szellemed mindenfélét akar is. A szellem csalóka, mindenfélét akar. Célokat talál ki, amelyek nagyon távol esnek a lehetőségektől. Ha túl sokat vársz el magadtól, semmit sem fogsz elérni ; a szellemedtől függ, hogy mit érsz el.
Jómagam szerzetes voltam, azután férjhez mentem és szültem 5 gyereket, de mindezt nem terveztem sőt még most sem csinálok terveket. Amikor Őszentsége Sakya Trizin felkért, hogy tanítsak, megtettem, pedig addig nem is gondoltam erre. Azoknak a nőknek könnyebb, akik támogatást kapnak a házastársuktól. Az én férjem nagyon jó - egyáltalán nem féltékeny, más férfi ezzel szemben féltékeny természetű. Én sem vagyok féltékeny rá és teljesen megbízunk egymásban. Ez könnyebbe teszi az utazást és a tanítást, ami nagyon nehéz is lehetne,ha a férjem féltékeny lenne. Sok jó képessége van, és mindenben támogat.
Úgy gondolom, hogy a nők, akik családot meg karriert is akarnak egyensúlyt kell találniuk és mindkettőre egyenlő időt kell szakítaniuk. Ez könnyebb akkor, ha a házastársad támogat és nehezebb ha mindkettőtöknek karrieretek van, mert az élet így igen zaklatott.Gondolj arra,hogy a gyerekek sem maradnak örökké kicsik és hogy nem mindig várnak 18 éves korig, hogy elköltözzenek.
A nők néha nyugtalankodni kezdenek és úgy érzik, hogy nem bírjak ezt az egészet,de ha tényleg akarod, akkor sikerülni is fog. De őrizd meg az egyensúlyt. Például,én tanítok és van egy full-time állásom.
Dolgoznom kell, mert házat vettünk és fizetni kell a törlesztést. Emellett a gyerekek is sokba kerülnek -különösen a fiúk sportruhái! Van tehát egy főállásom, mellékállásban tanítok és a hétvégéket a gyerekekkel töltöm. Dharma gyakorló vagyok, így tehát gyakorlatokat is végzek. A gyakorlatok különben segítenek a fegyelem elérésében. Család, karrier, meg minden egyéb nagyon kimerítő lehet, és ha mindent el akarsz végezni, sokszor nincs más hátra, mint pár órával kevesebbet aludni. Kezdetben nehéz lehet korán felkelni, hogy gyakorolni tudj,mert nem vagy hozzászokva, de a második héten már valamivel jobb és egy hónap után meg még könnyebb.
Ha kimerült vagy, mindattól amit el kell végezned, figyelj az étkezésedre. Egyél kis mennyiségeket, kevesebb húst és ne igyál alkoholt. Szellemi gyakorlatot végzőknek nem jó alkoholt inni. Tulajdonképp senkinek sem.

Mit tanácsol azoknak a szülőknek,akik szellemi gyakorlatokba fogtak és a gyerekeiket a szellemi értékeknek megfelelően akarjak nevelni, de akiknek a gyakorlataik még nem elég szilárdak és a kellő megértésük sincs meg meg arról, hogy hogyan lehet ezt jól csinálni ?
Egyszerű tanításokkal és egyszerű gyakorlatokkal kezdjünk. Nehéz hosszú gyakorlatokat vagy elvonulásokat végezni, amíg a gyerekek túl fiatalok, habár ha van pénzed, fogadhatsz gyerekvigyázót. Várjál tehát az intenzív gyakorlatokkal, amíg a gyerekek nagyobbak lesznek. Egyszerű gyakorlatokkal megteremtheted a kapcsolatot és így tanulhatnak is belőle. Elkezdenek valamit megérteni abból, hogy az anyjuk miért követi ezt a vallást, és nem fogják furcsállni ezt. De 4 éves korukig úgysem értenek ebből semmit. Csinálj, tehát egyszerű gyakorlatokat, lazán, és néha a gyerekekkel együtt is.

Tanítóktól halottam már olyat is, hogy a gyerek eltérít a szellemi útról.
Ha megnézzük, láthatjuk,hogy a világ tele van olyan dologgal, ami eltérít, ha van gyereked, ha nincs. Lehet, hogy egyszerű gyakorlattal kell kezdened és várnod kell a hosszú elvonulásokkal, amíg a gyereked idősebb, de a legfontosabb mégis az, hogy a szellemi út követésére a szándékod meglegyen és hogy kezdettől fogva odaadó legyél. Akkor valahogy sikerülni fog. Ha azonban csak egy homályos kívánságod van, hogy ez majd megtörténik, anélkül,hogy valójában kitartanál, akkor természetesen semmit sem fogsz elérni.

Buddha azt tanítja nekünk, hogy minden lényt egyenértékűnek kell tekintenünk.Amint tudja, a nők manapság egyenlőséget követelnek a férfiakkal, a munkában, jövedelemben, szociális státusban, döntéshozatalban stb. Hogyan látja ön azt a módot, ahogy mi a férfiakkal való egyenlőségünket kifejezzük?
Amelyik egyenlőségről ön beszel, az a szamszarikus egyenlőség. A Dharma 8 erényt ill.- minőséget nevez meg, amit a nők birtokolnak : nem uralják a vágyak ; az adottság, minden lénnyel egyformán bánni, féltékenység nélkül, mint a saját gyerekeddel ; szimpátia és anyai barátságosság érzése ; nem beszélni szükségtelenül ; az igazat beszélni ; kevés téves nézet ; praktikus intelligencia ; szép gyerekek szülése. Ezek a minőségek nem könnyűek a férfiak szamara. De a férfiak jobban tudnak például dolgokat maguknak megtartani, ez egy az ö kvalitásaikból. Ha például bizalmunkba avatva valamit elmesélünk egy férfinak, az nem fog hajlani arra, hogy azt másnak elmesélje, míg egy nő hajlik arra, hogy ezt másokkal is megossza.

A nyugati nők egész más nevelést kaptak ,mint a keletiek - sokkal függetlenebbek, ahogy ön is mondta. Talán ez az oka, hogy egyesek nehezebben találjak a kapcsolatot az olyan tradicionális gyakorlatokkal, mint a hitbeli odaadás. Hogyan viszonyuljunk ezekhez a gyakorlatokhoz, és hogyan alkalmazzuk őket, hogy jobban passzoljanak hozzánk?
Fontos tudni, hogy több fajta tanító van és azt is, hogy a szellemi úton különböző fázisokon megyünk át. Ha a Mahayana fogadalmait és életszabályait veszed fel, akkor a mesteredet mint  irányítót és mint tanítót látod, de ha a Vajrayana útjára lépsz akkor lényeges tudnod, hogy meg nagyon sok egyéb is belép a képbe. A Vajrayanaban a mester nem csak tanító, nem csak egy személy, hanem úgy tekintjük, mint a Buddha igazi jelenlétét. Szóval, amilyen mértekben az út különböző szakaszán járunk, olyan mértékben változnak szükségleteink és követjük az ehhez tartozó utasításokat.
Ahhoz, hogy egyáltalán elkezdjük a szellemi utat, szükséges egy bizonyos mértékű felelőség. Aryasura "50 Stanza"-ja  fontos szöveg a szellemi tanítóról és a vele való kapcsolatról, de még sokkal előbb, mielőtt még az útra lépsz és valakit a tanítódnak elfogadsz és meg sokkal előbb,mielőtt a hitbeli odaadást kifejleszted, nagyon gondosan utána kell gondolnod, hogy akarod-e ezt az utat, vagy nem.Senki sem kéri tőled, hogy csináld, vagy ne csináld; minden egyén maga dönti el, hogy mi a legfontosabb számára és hogy miért tesz erőfeszítéseket.Ha úgy gondolod, hogy a szellemi út jó neked, tanulmányozd gondosan a tartalmát ; csak akkor tudod eldönteni, hogy akarod-e követni,vagy sem.
Ha egyszer elkezded az Utat  -különösen a Vajrayanaban- keress egy mestert, aki tiszteletedre és odaadásodra érdemes és ha úgy döntöttél, hogy követed a mester tanait és vezetését, akkor tényleg fókuszálj erre, különben nem fogod az Utat beteljesíteni.
Fontos emlékeztetni magunkat arra, hogy ne keverjük össze a tanító utáni érdeklődést, odaadást és boldogságot a szülőkkel, barátokkal vagy családtagokkal érzett hasonló tapasztalatokkal. A tanító-tanítvány kapcsolat teljesen más természetű. A szokásos emberi kapcsolatok ragaszkodáson és vágyakon alapulnak,míg a tanító-tanítvány kapcsolatnak mentesnek kell lenni minden vágytól és ragaszkodástól.
Ez nagyon fontos. Ezt gondosan tartsd észben. Ha így teszel, az odaadásod jelentőségtéli lesz, de ha nem, akkor nehéz lesz bármit is elérni.  Ha az Út és a tanító alapos vizsgálatával kezded, az segít a tanítóval való áldásos kapcsolat kifejlesztésében.

Interjú

Dzsecünma 2006-os látogatásának és tanításának képei

2008-as Vadzsrajogini tanítás képei

 

 
szakja logo
 
 
 
sakya tasi choling