Őszentsége Szakja Trizin rövid tanítása
                     A  tibeti buddhizmus a leggazdagabb hagyományok egyike, mivel a Buddha  tanításainak mindegyik szintjét tartalmazza: a hínajánát, a mahájánát  és a vadzsrajánát. E tanítások számos országba eljutottak már, és sokan  gyakorolják is ezeket, ami helyes, hiszen ez a boldogság és a jólét  forrása. A Buddha nagyszerű tevékenységéből több iskola származott.  Tibetben négy nagyobb iskola van, amelyek olyanok, mint egy család négy  ékszere: ha akár az egyik is elveszik, nagy a kár. Ezért fontos, hogy a  négy hagyomány mindegyikét fenntartsák és ápolják.
                    A  Buddha minden lény javát kívánta szolgálni azzal, hogy elszánta magát a  megvilágosodásra. Három végtelen világkorszakon át hatalmas mennyiségű  érdemet és bölcsességet halmozott föl, azután Indiában, a Sákják  királyának fiaként öltött testet, és véghezvitte a hetvenkét nagyszerű  tettet. Megmutatta, hogy miként világosodhat meg a hétköznapi ember, ha  a nemes ösvényt járja.
                     A  Buddha cselekedeteinek mindegyike mélységes jelentéssel bír, s  legjelentősebb közülük a beszéd. A Buddha azért tanított, hogy az érző  lényeket megszabadítsa a szamszárabeli szenvedésektől. Az érző lények  számtalanul sokan vannak, és mindannyiuk tudata más és más, ahogy  ízlésük, hajlamaik és helyzetük is különböző. Ezért egyetlen fajta  Dharma nem elégséges a számukra.
A  Buddha cselekedeteinek mindegyike mélységes jelentéssel bír, s  legjelentősebb közülük a beszéd. A Buddha azért tanított, hogy az érző  lényeket megszabadítsa a szamszárabeli szenvedésektől. Az érző lények  számtalanul sokan vannak, és mindannyiuk tudata más és más, ahogy  ízlésük, hajlamaik és helyzetük is különböző. Ezért egyetlen fajta  Dharma nem elégséges a számukra.
                    A  különböző betegségek más és más gyógyszerrel gyógyíthatók, s a Buddha a  maga végtelen bölcsességével, együttérzésével, erejével és ügyes  eszközeivel úgy tanított, hogy az mindegyikünk tudatának és tudati  szennyeződéseinek megfeleljen. Tudati szennyeződéseink olyanok, akár a  betegségek, a Dharma pedig a gyógyszerhez hasonló. Sokféle szennyeződés  van, de mindegyik ugyanabból a háromból ered: a nem tudásból, a vágyból  és a gyűlöletből. A gyógyszer, avagy ellenszer a Tripitaka. A vágy  ellenszere a Vinaja, vagyis az erkölcsös viselkedés, amely kifejti,  hogy a világi emberek, a szerzetesek és az apácák miként gyakorolják az  erényt. A gyűlölet ellenszere a Szútra, amely leírja a haragnak véget  vető meditációs módszert és kifejti az ehhez kapcsolódó gondolatokat. A  nem tudás ellenszere az Abhidharma, vagyis a tanítás, amely a valóság  igaz természetét meglátó bölcsességet taglalja.
                    A  Buddha tanítása két nagyobb iskola, avagy hagyomány körébe sorolható,  amely a követők két típusának szól: ez a hínajána és a mahájána. A  mahájána a nagyobb hagyomány, erre az oki szemlélet, illetve az  eredmény-szemlélet mutat rá. A mahájánában az eredmény nagyobb. A  hínajána csupán az egyéni megszabadulást valósítja meg, míg a mahájána  minden érző lény javát teljesíti be. A bölcsesség segítségével a  gyakorló felismeri a személy éntelenségét és a létezés tényezőinek  éntelenségét. Ahhoz, hogy a megvilágosodást elérhesse, három végtelen  világkorszakon át kell törekednie minden érző lény javára. Ezután a  bölcsesség megvalósításával teljesen megszabadul a szamszára  tisztátalanságaitól. Ezek az oki szemléletek.
                    Az  eredmény a Buddhaság, amely sok nagyszerű minőséggel bír, s messze  meghaladja a srávakák és a pratjékabuddhák megvalósítását. A gyakorló  nem csupán a nagyszerű minőségeket szerzi meg, hanem képes lesz arra  is, hogy a végső megvilágosodáshoz vezető utat más lényeknek is mutassa.
                    A  mahájánán belül ott az oki-mahájána és az eredmény-mahájána, vagyis a  vadzsrajána. Úgy is mondhatnánk, hogy három jána van: a srávakajána, a  pratjékajána és a bódhiszattvajána, azaz a mahájána. A mahájánában és a  mantrajánában közös a kezdeti szándék avagy indíttatás – a bódhicsitta,  vagyis a megvilágosodástudat –, illetve a végső igazság felismerése,  vagyis a minden szélsőségtől mentes nézet. A végső eredmény, a legfőbb  megvilágosodás ugyanaz; a különbség a módszerekben mutatkozik. A  mantrajána nagyobb, mint az általános mahájána, mivel módszerei  fejlettebbek. A testet, a beszédet és a tudatot a gyakorló  vizualizációk, mantrák recitálása és testi jógák gyakorlása során  használja. A mantrajánának több módszere van és gyakorolni is könnyebb,  mivel a hétköznapi élet minden egyes mozdulata az ösvény része. Olyan  emberek számára megfelelő út ez, akik képesek megérteni a mélyebb,  fejlettebb módszereket. Az általános mahájánát oki-jánának nevezik,  mivel megteremti a legfőbb megvilágosodás okait. Itt az ember a hat  tökéletességet gyakorolja: az adakozást, az erkölcsös viselkedést, a  türelmet és a többit, és hatalmas mennyiségű érdemet és bölcsességet  halmoz föl. Ez nagy erőfeszítést igényel. Az eredmény a Dharmakája és a  beszéd, a test és a transzcendentális bölcsesség nagyszerű  tevékenységével és minőségével bíró Rúpakája. A mantrajánát avagy  vadzsrajánát eredmény-jánának nevezik, mert az eredményt itt igen  könnyű elérni. Aki jó karmával rendelkezik és nagy erőfeszítéseket  tesz, akár egy életen belül is elérheti a megvilágosodást, ezért ez az  eredmény megvalósításának kívánatosabb módja. Másrészt, a vadzsrajána  szerint az eredmény és az ok egy és ugyanaz: az ember a gyakorlás  kezdetétől fogva istenség formájában, például a Buddha alakjában  vizualizálja magát. Tehát miközben megteremti a megvilágosodás okát,  már az eredmény alakjában van jelen. Innen az eredmény-jána elnevezés.
                     Békés  helyre, emberi testbe születtünk, rendelkezünk a megfelelő külső és  belső körülményekkel. Nagy lehetőség áll előttünk, ezért két okból is  fontos a Dharmát gyakorolnunk. Először is, mindannyiunknak birtokában  van a Buddhaság magja: tudatunk igaz természete mindig is tiszta volt.  Minden érző lényben ott ez a mag. Másrészt viszont, noha megvan bennünk  ez a lehetőség, nem ismerjük fel, mert a tudati szennyeződések teljesen  elfedik. Innen származik a valótlan látszat. A tudati szennyeződések és  a valótlan látszat csupán időlegesek, nem tartoznak a tudat  természetéhez. Ha ez lenne a tudat természete, sohasem világosodhatnánk  meg, éppúgy, ahogy a szén is fekete, és az is marad, bármi módon  próbáljuk is kifehéríteni.
Békés  helyre, emberi testbe születtünk, rendelkezünk a megfelelő külső és  belső körülményekkel. Nagy lehetőség áll előttünk, ezért két okból is  fontos a Dharmát gyakorolnunk. Először is, mindannyiunknak birtokában  van a Buddhaság magja: tudatunk igaz természete mindig is tiszta volt.  Minden érző lényben ott ez a mag. Másrészt viszont, noha megvan bennünk  ez a lehetőség, nem ismerjük fel, mert a tudati szennyeződések teljesen  elfedik. Innen származik a valótlan látszat. A tudati szennyeződések és  a valótlan látszat csupán időlegesek, nem tartoznak a tudat  természetéhez. Ha ez lenne a tudat természete, sohasem világosodhatnánk  meg, éppúgy, ahogy a szén is fekete, és az is marad, bármi módon  próbáljuk is kifehéríteni.
                    Amikor  ilyen nagyszerű alkalmunk nyílt a Dharmát gyakorolni, amikor előttünk a  lehetőség arra, hogy megvilágosodjunk, nagyon lényeges, hogy keményen  dolgozzunk. Nem tudjuk, mikor születünk ismét emberi testbe, és mikor  áll majd módunkban újra gyakorolni. Birtokunkban van a Buddha  tanításainak leglényegesebbje, a vadzsrajána tanítás, amely révén a  négy nagy tibeti iskola számtalan mestere, Indiában a nyolcvannégy  mahásziddha és Ázsia más országaiban is számtalan mester érte el a  megvilágosodást.
                      Ma ugyanazt a tanítást gyakoroljuk, amelyet  Vadzsradhara Buddha adott át gyökér-mestereinknek. A hagyományvonal  töretlen. Tehát, amennyiben elegendő erőfeszítést teszünk, minden okunk  megvan arra, hogy hasonlóvá váljunk a nagy mesterekhez, és elérjük a  legfőbb megvilágosodást.
                    Gyakoroljatok  hát. Kívánom mindegyikőtöknek, hogy sikerrel járjátok a szellemi  ösvényt. A Buddha és a hagyományvonal minden gurujának áldása kísérjen  benneteket. Köszönöm.
                    (Bristol, 1984. szeptember 24