ELSŐ RÉSZ
“VALAMENNYI JÓSLAT UGYANAZT MONDTA”
Kérdés: Rinpocse, mesélne nekünk valamit az életéről?
Válasz: Talán azzal kezdeném, ami születésem előtt történt. A “Szakja
Trizin” cím azt jelenti, hogy a “Szakja TrónBirtokosa”és a nagyapám volt az
utolsó Trizin a családunkban. Szüleim, mivel nagyon szerettek volna egy fiút,
zarándokútra indultak a Kailasz hegyhez, Nepálba, Lhászába és Dél Tibetbe, de
nem kapták egyetlen jelét semannak, hogy fiúk születne. Már minden reményt
feladtak, amikor elérték a Nalanda Kolostort, ami egy jelentős Sakya Kolostor
Lhászától északra. Elmondták gondjukat a kolostor apátjainak. A vezető
szerzetesek megdöbbenve és aggodalommal telve hallgatták őket, mert
nemzetségünk, a Dölma Palota ág, a Szakja tanok legezoterikusabb ága és azon
felül a legtöbben, akik a kolostor élén álltak, ezeket a tanokat a nagyapámtól
kapták meg. Számukra tehát a nemzetség folytonossága a legfontosabb. Bíztatták
szüleimet, hogy ne adják fel a reményt, és azon felül vállalták, hogy nélkülözik
egyik legjobb tanítójukat, Lama Ngawang Lodro Rincsent, így ő a szüleimmel
tudott utazni. Ez veszteség volt a kolostor számára, de ő igen nagy erejű láma
volt, aki mindenféle szertartást el tudott végezni. Különösen az volt imáinak a
következménye, hogy gyerekeik születtek asszonyoknak, akiknek ez korábban nem
sikerült. Ezután mindenhová együtt utazott apámmal és sok szertartást és imát
végeztek el együtt egy fiú születése érdekében. Végül világossá vált, hogy az
imák meghallgatásra találtak. Szüleim megálltak Tsedongban, egy kellemes
kisvárosban Shigatse közelében. Úgy döntöttek, hogy ez megfelelő hely arra, hogy
egy gyermek megszülessen részben talán azért, mert a város sok oly nagy Szakja
tanító születéséről volt híres, mint pl. Ngacsang Csenpo Ngawang Kunga Rincsen.
Én magam ugyanabban a szobában születtem, mint Ngacsang Csenpo. Egy további
probléma merült fel: asztrológiailag előnytelen napok sora. Szüleim azt akarták,
hogy egy előnyös napon szülessek, ezért még több imát mondtak el. Nem egy
kedvezőtlen napon születtem: a nyolcadik tibeti hónap első napján (1945.
szeptember 7-én), amit meglehetősen előnyös napnak tekintettek. Azt mondják,
születésem pillanatában szivárvány volt látható házunk felett és Guru Rinpocse
képét ajánlották fel apámnak, amelyek jó jelek, de én ezekről természetesen
semmit sem tudtam.
K.: Mi történik, amikor egy gyermek születik Rinpocse családjában?
V.: Legelőször is, amint a gyermek megszületett, a DHI betűt, a beszédet és
a bölcsességet képviselő Manjusri betűjét rajzolják a nyelvére egy különleges,
sáfrányból és sok más dologból készült nektárral.
K.: Mikor ment Ön először Szakjába?
V.: Csak később. Azt mesélték nekem, hogy az első születésnapomat Tsedongban
ünnepeltük és azután családunk rövid zarándokútra indult Guru Rinpocse híres
szentélyéhez Tibet déli részén. Utána Szakja felé vettük utunkat, ahol második
születésnapomat meglehetősen széles körben ünnepeltük.
K.: Úgy tudom, hogy szülei meghaltak, amikor Ön még nagyon fiatal volt.
V.: Igen, anyámra egyáltalán nem emlékszem már. Meghalt, amikor két, vagy
három éves voltam, de a nővérére, nagynénémre még emlékszem. Olyan volt hozzám,
mintha az anyám lett volna. Apám 1950-ben halt meg, amikor öt éves voltam. Erre
nagyon jól emlékszem
K.: Hány éves korában kezdte el tanulmányait?
V.: Öt éves koromban. Ugyanabban az évben kaptam Lama Ngawang Lodro
Rincsentől az első ABC leckét. Manjusri különleges szentélyéhez mentünk
Szakjába, ahol Manjusri és Achala beavatást kaptam tőle. Ezután Manjusri szobra
előtt Lama Ngawang felolvasta a betűket és én elismételtem őket. Ez
természetesen csak a szertartás volt, és a továbbiakban egy másik tanítót
kaptam, aki olvasásra tanított.
K.: Akkoriban kezdődtek spirituális tanulmányai is?
V.: Igen, Manjusrihoz szóló imákat kellett memorizálnom és recitálnom. Erre
nagyon világosan emlékszem. A ceremónia után betűzést tanultam napi hét órát,
heti hat napon keresztül, majdnem két évig. Mi tibetiek azt mondjuk, minél
többet gyakorolja egy gyerek a betűzést, annál gyorsabban tanul meg olvasni.
K.: Kapott Ön abban az időben vallási tanításokat is?
V.: Több alkalommal kaptam beavatásokat. Azt mesélik, hogy szinte azonnal a
születésem után Amitayus, hosszú élet áldást kaptam apámtól. Négy éves koromban
Vadzsra Kila (Dordzse Phurba) beavatást kaptam tőle. Erre is egészen világosan
emlékszem. Egy számomra nagyon kedves személyi szolga ölében ültem, és arra is
emlékszem, hogy apám fekete kalapot és jelmezt viselt a rituális tánc haragos
részénél. Sőt arra is emlékszem, hogy kik játszottak a hangszereken.
K.: Hol történt mindez?
V.: A Dölma Palotában. Ez egy hatalmas palota három fő szentéllyel, és sok
egyéb helységgel. Összesen kb. nyolcvan szoba található benne, és az összes
tanítást a szentélyek egyikében kaptam.
K.: Kijárt Ön a palotából?
V.: Igen persze, de a városba nem sűrűn. A Palota körül egy nagy kiterjedésű
síkság terült el a közelben egy folyóval. Amikor éppen nem tanultam, általában
oda jártam egy szolgáló kíséretében a többi gyerekkel játszani.
K.: Mikor kezdődtek komolyabb vallási tanulmányai?
V.: 1950 nyarán kezdtem el olvasni tanulni és ősszel a Ngor Kolostorba
mentem, ahol megkaptam az ezoterikus “Ösvény és Következmény” (Lamdre) tanítást.
Ennél Láma Ngawang Lodro Shenphen Nyingpo volt a Gurum, a Ngori Khangsar
Apátságnak az apátja.
K.: Hogyan emlékszik vissza rá?
V.: Egy nagyon szent, szellemileg rendkívül előrehaladott láma volt, mindig
nagyon nyugodt, mozgásban rendkívül lassú és mindent nagyon tökéletesen csinált.
Akkoriban már nagyon öreg volt. Tanításokat a szobájában adott néhány embernek, összesen talán harmincnak. Abban az időben én még nagyon kicsi voltam és alig
tudtam olvasni. Emlékszem, hogy az apát utódjának, Khangsar Shabdrungnak az
ölében ültem, aki a lapokat elém tartotta, úgyhogy a bevezető imákat minden nap
el tudtam olvasni. Az apátnak a Mahayanáról adott tanítását jól megértettem, de
a tantrikus részt már nem annyira. Sok időt töltöttem együtt az apáttal. Közben
folytattam a betűzési gyakorlatokat és néhány életrajz tanulmányozásán keresztül
az olvasást. Körülbelül négy hónapot töltöttem el Ngorban a tanulással és utána
visszatértem Szakjába. A következő évben látogattam el először és találkoztam a
Dalai Láma Őszentségével, aki elismert, mint Szakja Trizin jelöltet. Négy
hónapottöltöttem el Lhászában és sok kolostort látogattam meg Közép Tibetbenis. Felkerestük Nalandát és Samyet is, majd visszatértünk Dél Tibeten keresztül,
ahol sok szent helyet és kolostort látogattam meg. A látogatások alatt minden
erőmet a Hevadzsra tantra fejből való megtanulására fordítottam. Ez a Szakja
vallási gyakorlatainak az alap-szövege. Azután 1952 elején egy egyszerű
szertartás keretében emeltek trónra, mert még túl fiatal voltam a teljes trónra
emeltetésre, amely csak később történt meg. A teljes Hevadzsra tantrát kellett
felmondanom a Szakja Tantrikus Kolostor magasrangú szerzetesei és tanítói előtt:
ezt úgy tekintették, mint egy alkalmassági vizsgát, amelyen minden szerzetesnek
át kellett esnie. Akkor még csak hat éves voltam és örömmel mondhatom, hogy
sikerült pontosan felmondanom a szöveget. Utána a Tantrikus Kolostor összes
szerzetesével együtt részt vettem a Hevadzsra Tantra havi recitálásán. Ez volt
az első szertartás, amin ott részt vettem. Később elhagytam Szakját, hogy részt
vegyek a Pancsen Láma trónra emeltetésén Shigatsében, amely több hétig tartott.
Ez alkalommal egy Szakja Trizin teljes méltóságával és kíséretével utaztam. Azon
a nyáron visszatértem Ngorba, hogy Khangsar Khenpótól az Ösvény és
Következményről ezoterikus tanításokat kapjak. Ezeket gyakran megszakította,
hogy egyéb tanításokat adjon: úgy mint Vadzsrajogini, Zenpa Zindel és sok más
fontos útmutatást. Mindent egybevéve egy évig tartott az oktatás, amikor a
kínaiak kérésére néhány megbeszélésre vissza kellett térnem Sakyába. 1953 elején
újra visszamentem Ngorba, hogy folytassam tanulmányaimat, de szerencsétlen módon
Khangsar Khenpo meghalt, mielőtt a teljes tanítást átadta volna. Az oktatást
utódja fejezte be. Szeptember előtt visszatértem Szakjába, hogy megtekintsem az
évenkénti Vadzsra Kila szertartást és a rituális táncot, amelyet a hetedik
tibeti hónapban tartanak. Ezután a Dölma Palotában megkezdtem a Hevadzsra
meditáció elvonulást.
K.: Ez volt az Ön első elvonulása?
V.: Nem egészen. Abban az időben, amikor az első Lamdre tanítást kaptam,
részt vettem egy Amitájusz elvonuláson és utána Gurumnak, Khangsar Khenponak
adtam a beavatást. Két Lamdre tanítás között részt vettem egy Bhutadamara
elvonuláson, ami egy hónapig tartott. (Bhutadamara Vadzsrapaninak egy különleges
formája.) De ez volt az első főbb elvonulásom. Ezalatt sok nehézséggel kerültünk
szembe. Egy nagyon szigorú tanítóm volt és csak vele, nénémmel és két szolgámmal
találkozhattam. Habár én magam minden tekintetben teljesen egészséges maradtam,
mesterem az elvonulás első felénél lebetegedett, és emiatt sok nehézségünk volt.
Ennek ellenére az elvonulás szerencsésen végződött. Egy másik szobában,
valamivel távolabb, nővérem ezalatt ugyanazt az elvonulást végezte.
Természetesen nem találkozhattunk, de levélben tartottuk a kapcsolatot. Az
elvonulás után tanítóm még néhány hónapig beteg volt és én ezalatt egy hosszú
vakációt élvezhettem. Meglehetősen fékezhetetlen lettem, csavarogtam és azt
tettem, amihez kedvem volt. Nagynéném aggódott egy kicsit és egy ideiglenes
tanítót fogadott, akinek a vezetése alatt a Vadzsra Kila szövegeket kellett
fejből megtanulnom, a napi gyakorlathoz és a hosszú szertartáshoz egyaránt. 1954
nyarán meghívták Khangsar Khenpo utódját Szakjába, hogy Druthab Khuntu tanítást
adjon. Druthab Khuntu az első Khyentse Ripocse által gyűjtött és kiadott
Tantrikus meditációk és tanok gyűjteménye. Ez három vagy négy hónapig tartott és
nagyon kellemes esemény volt. A teljes tanítás a Dölma Palota parkjában a nyári
lakban zajlott, és Khangsar Shabdrung nagyon könnyed és fesztelen módon
tanított. Ez idő tájt mesterem is felgyógyult betegségéből és megtanította nekem
a Kila gyakorlatokat kísérő rituális táncot. Szeptemberben részt vettem a Kila
szertartásokon, amelyek egy hónapig tartottak. Abban az évben nem én vezettem a
ceremóniát, de a táncokon részt vettem és majdnem minden nap ott voltam a
szertásokon. Ezután Láma Ngawang Lodro Rincsentől Mahakala tanításokat kaptam és
rögtön utána egy hónapig tartó elvonulásra mentem, hogy meditáljak ezen a
védelmezőn. Ezután újabb Mahakala tanítást kaptam Láma Ngawangtól és Thangtong
Nying Gyud tanítást Drupcsen Rinpocsétől, egy nagy Nyingma jógitól, aki a tibeti
szent, Thangtong Gyalpo inkarnációja. Ezután három hónap Vadzsra Kila elvonulás
következett. Közben tíz éves nővérem Lamdre tanítást adott, amely három hónapig
tartott. Ő addig még Kila elvonulást nem végzett, úgyhogy engem kértek fel,
adjak neki beavatást, amint az elvonulást befejeztem. Ez volt az első főbb
beavatás, amit adtam. Kb. 60 szerzetes várt a Lamdrera, de voltak sokan mások
is, akik a Kila beavatásra jöttek: kb. 1000 ember, azt hiszem. Mindez kilenc
éves koromban történt.
K.: Hogyan emlékszik Láma Ngawang Lodro Rincsenre?
V.: Ő volt az a láma, akinek az imái által emberi születésem lehetővé vált.
Nagyon csodálatra méltó láma volt, nagyon szigorú a Vinaya fegyelmi szabályainak
betartásában. Ebéd után sohasem evett, bőrből készült ruhát nem viselt, éppúgy,
ahogy ujjas inget sem. Karjai mindig fedetlenek voltak és akármilyen hideg volt,
Szakja egy igazán hideg hely szobájában mindig olyan meleg volt, mintha központi
fűtés működött volna. Az ő házában virágokat tarthattuk és a vizet is csak ott
tudtuk folyékony állapotban tárolni, bárhol máshol perceken belül megfagyott és
szétrepesztette a palackot!
K.: Rinpocsénak fáradságos gyerekkora volt. Milyen kikapcsolódási
lehetőségei voltak?
V.: Általában a palota körüli mezőkre és a folyóhoz szerettem járni.
Emlékszem, hogy a Kila szertartás után szolgálókkísértek haza Szakja városából.
Amint vissza indultak, és látótávolságon kívülre kerültek,levettem a
szertartási ruhámat és a legegyszerűbb ruhámban mentem a folyóhoz. Nagyon
szerettem fürödni, de a víz még szeptemberben is nagyon hideg volt, szörnyű
hideg. Azonkívül néha kedvet kaptam a parkban álló nyári lakhoz menni. Volt egy
öreg gramofonunk, amelyet fel kellett húzni, meg egy köteg régi lemezünk (főleg
angol katonai indulók, de néhány tibeti népdal is), amelyeket szívesen
hallgattunk.
K.: Ellátogatott Rinpocse máskor is Lhászába?
V.: Igen, 1955 nyarán sok ezoterikus tanítást kaptam Láma Ngawang Lodro
Rincsentől, és még annak az évnek az őszén visszatértem Lhászába. Azon a télen
néhány rövid tanítást kaptam Őszentségétől, a Dalai Lámától. De a város
megváltozott. Amikor 1951-ben először jártam ott, egy szép, ősidők óta
tradícionális tibeti fővárost láttam. Akkoriban már jöttek be a kínaiak, az
utcákon itt ott kínaiakat lehetett látni. De második látogatásom alkalmával,
1955-ben, egy kínai dzsippel érkeztünk Lhászába. A város tele volt dzsippekkel
és teherautókkal; mindenhol kínaiak és kínai áruk voltak. Kb. hat hónapig
maradtam Lhászában, ez idő alatt adtam néhány rövid tanítást és előadtam egy
szakrális ima táncot. Abban az időben találkoztam először Tiszteletreméltó
Jamyang Khyentse Rinpocsével. A közelében volt a szállásom és rendszeresen
felkerestem őt. Sok Szakja tanítást kaptam tőle, de a tanítások többsége
Nyingmapa volt. A következő év elején újra Dél Tibetbe látogattam, majd
visszatértem Lhászába, ahol a Kínai Előkészítő Bizottság ülésén kellett részt
vennem a Dalai Láma Őszentségével, Gyalwa Karmapa Őszentségével és más prominens
tibetiekkel együtt. Addigra a kínaiak szándékai kezdtek egészen világossá válni,
de mi úgy találtuk, hogy legjobb a helyzetet amennyire csak tudjuk erőszak
nélkül ellenőrzés alatt tartani. Mindenesetre országunk katonai hatalommal nem
rendelkezett. A nyáron visszatértem Szakjába és később ugyanabban az évben
Khyentse Rinpocse is Szakjába jött. Télen találkoztam a Dalai Láma Őszentségével
Shigatsében, amikor zarándokútra indult Indiába a Buddha Jayanti ünnepségekre,
és úton volt India felé. Valamivel később én is zarándokútra mentem Indiába, és
felkerestem a négy nagy szent buddhista zarándok helyet: Bodhgayát, Lumbinit,
Sarnathot és Kushinagárt. Kb. két hónapig maradtam Indiában és utána
visszatértem Szakjába. A rákövetkező évben, 1957-ben újra elvégeztem a Vadzsra
Kila meditációs elvonulást, és újra megkaptam a Lamdre tanítást, ezúttal a
Szakjában lévő Tantrikus Kolostor nagyrabecsült apátjától, Jampal Sangpótól.
K.: Mikor történt Rinpocse teljes trónra emeltetése
V.: Ez 1959 elején, az újév után történt. Az esemény sok előkészületet
igényelt. 1958 végén a Vallás Védelmezőinek nagyszakrális tánca került
előadásra, amelyet én vezettem. Azután az újévvela trónraemeltetés megtörtént.
K.: Hogyan folyt ez le?
V.: A Tantrikus Kolostorban az aranytetejű templom előtt van egy nagy belső
udvar. Ebben a templomban őrzik Szakja Pandita spirituális trónját, amelyre
Chogyal Phagpa világi trónja van helyezve. Ezen kellett helyet foglalnom és
Szakja Pandita által írt szövegből, a Bölcs Elhatározásaiból tanítást adnom. A
tanítás, ami egy rövid magyarázatot tartalmazott, három napig tartott. Ezután
Őszentsége a Dalai Láma, Pancsen Láma, Szakja és a kínaiak képviselői adták át
felajánlásaikat sok más tibetivel együtt ebből az alkalomból. Ezt követően nagy
körmenetet tartottunk.
K.: Mindennek közvetlenül az előtt kellett történnie, mielőtt Rinpocse
Indiába jött.
V.: Igen, szinte közvetlen utána elindultunk Indiába.
K.: Hogyan jutott ki Tibetből?
V.: Ez nagyon komplikált volt. Abban az időben nagyon feszült volt a
hangulat Tibetben. Az emberek nem beszéltek másról, csak a Khampákról és a
kínaiakról, a kínaiakról és a Khampákról. Sok jóslatot kértünk, amik
egybehangzóan állították: Tibet el fog veszni és szörnyű dolgok történnek. De
még vártunk egészen addig, amíg egy napon az indiai rádió be nem mondta, hogy
Lhászában harcok törtek ki, és hogy a Dalai Láma Őszentsége Lhászából délkelet
felé menekült. Ekkor számunkra is sietőssé vált a dolog. Nem tudtam közvetlenül
Szakjából elindulni, mert sok volt a kínai kém. Közzé tettem tehát, hogy
elvonulásra indulok egy remetebarlangba Szakja közelében. Biztonságosan
megérkeztem oda és üzenetet küldtem nagynénémnek és nővéremnek, hogy
csatlakozzanak hozzám. Onnan indultunk tovább az éjszaka folyamán.
K.: Mennyi ideig tartott az út?
V.: Szakjától nem messze van Szikkim határa. Öt nap alatt biztonságosan
megérkeztünk oda. Csapatunk mindössze nyolc, vagy kilenc emberből állt. A
körülmények miatt a nagyon sok értékes és szent dologból, amely Szakjában a
tulajdonunkban volt, semmit sem tudtam magammal vinni. Szikkimben egy hónapig
maradtam Lachenben, ahol emlékszem rá, angolul kezdtem tanulni. Röviddel ezután
már ismertem az egyszerű szavakat. Ekkor üzenet érkezett Khyentse Rinpocsétől,
hogy súlyosan lebetegedett Gangtokban, úgyhogy odautaztam. Az üzenetet egy
tibeti orvos hozta, akit akkor még nem ismertem, de most ő az apósom. Khyentse
Rinpocse nagyon beteg volt és én sok imát mondtam érte, de egyre jobban
legyengült és végül 1959 júliusában eltávozott. Ezután Dardzsilingba mentem,
majd a tél folyamán zarándokútra indultunk Indián és Nepálon keresztül. 1960
tavaszán visszatértem Kalimpongba és Dardzsilingbe. Ezt és a rákövetkező két
évet filozófiai tanulmányokkal töltöttem, egy igen tanult Szakja apát, Khenpo
Rincsen vezetése alatt. Tudja, annak ellenére, hogy Tibetben sok tanítást kaptam
és sok elvonulást végeztem, sosem volt időm a Mahayana filozófia alapos
tanulmányozására, úgyhogy ez alatt a három év alatt Madhyamika filozófiával,
logikával, a Prajnaparamitával, az Abhidarmával és egyéb tárgyakkal
foglalkoztam. 1962 végén határháború tört ki India és Kína között, úgyhogy
elhagytuk Dardzsilinget és Mussooriba mentünk. A következő év tuberkolózisból
való felgyógyulással telt el, de 1963 végén újra részt tudtam venni a Vallási
Konferencián Dharamszalában. 1964 márciusában megalapítottuk a Szakja Központot
Mussoori lábánál, hogy egyenlőre mint fő kolostor működjön. Visszatértem
Mussooriba, hogy a Tiszteletreméltó Khenpo Appeynél, egy igen nagy Szakja
mesternél tanuljak. Elsősorban a Tantrákat tanulmányoztam vezetése alatt, és
mélyértelmű magyarázatokat kaptam, amelyeket mesterétől, az első Deshung
Rinpocsétől, a nagy tibeti misztikustól kapott. Később, szintén az ő vezetése
alatt Madhyamika filozófiát, amellett költészetet, nyelvtant és számtant
tanultam. 1965-ben részt vettem a Második Vallási Konferencián Bodhgayán.
1966-ban zarándokútra mentem Száncsiba, Ajanta és Ellora barlangjaihoz, de
egyébként megszakítás nélkül folytattam tanulmányaimat 1967-ig, amikor Khenpo
Appey Szikkimbe utazott. 1967 telén adtam előszőr Lamdrét Szárnáthon, huszonkét
éves koromban. Kb. 400 szerzetes és 100 buddhista gyakorló volt jelen. A
következő év elején megalapítottuk a Szakja Rehabilitációs települést
Puruwalában, 900 Szakjából érkezett menekült számára. Azért választottuk ezt a
helyet, mert hasonlított Szakjához, bár itt természetesen jóval melegebb volt.
Meg kellene talán említeni egy sor nyugati barátot, akik ez alatt az idő alatt
mellettem voltak, segítettek minket rehabilitációs munkánkban és akiktől angolul
tanultam. 1970-ben egy tragikus autóbaleset következtében elveszítettük a
Tiszteletreméltó Thutop Tulkut, azt a nagyon képzett fiatal szerzetest, aki
gyakorlatilag egyedül szervezte a centrumot és a települést. Mivel már elég jól
tudtam angolul, átvettem az adminisztrációs munkát. Azon az őszön a Szakja
Centrumba költöztem és azóta Radzspurban élek. 1971 és 1972 jó évek voltak, mert
a Tiszteletreméltó Csogye Tri Rinpocse velünk élt Radzspurban, és a
meghatalmazások egyik fő gyűjteményét adta, a Gyude Kuntát Jamyang Khyentse
Wangpotól. 1974 tavaszán megházasodtam és hamarosan utána első nyugati
látogatásomra indultam. Négy hónap alatt jártam Svájcban, Angliában, Kanadában,
az Egyesült Államokban és Japánban, ahol vallási tanításokat adtam és tibeti
menekültekkel, valamint nyugati buddhistákkal találkoztam. 1974. november 19-én
megszületett a fiam, Doongsay Rinpocse. A következő év tavaszán zarándokútra
mentünk Lumbiniba, Csogye Rinpocse újonnan elkészült kolostorába, majd egy
hónapot töltöttem el tanítással a bodnáthi Szakja kolostorban, Kathmandu
mellett. Azon a nyáron nagy szomorúságunkra meghalt a nagynéném, aki felnevelt
és aki minden döntést és teendőt magára vállalt gyermekéveim alatt. 1976-ban
tanítást adtam Dardzsilingben. Ladakhban, Kashmirban a Druthab Kuntut
tanítottam, majd útra indultam, hogy tanításokat adjak a Dél Indiában
letelepedetteknek.
K.: És ezután?
V.: Már nagyon várom, hogy újra nyugaton taníthassak.
K.: Kik voltak Rinpocse legfontosabb Gurui?
V.: Legfontosabb Gurum Khangsar Khenpo volt, akitől a Lamdrét kaptam. Azután
apám; Khyentse Rinpocse; Khangsar Shabdrung Rinpocse; Láma Ngawang Lodro Rincsen
és Szakja Khenpo Jampal Sangpo. Aztán kisebb mértékben Phebde Khenpo, Drupcsen
Rinpocse és sokan mások.
MÁSODIK RÉSZ
“HA A JÖVŐRE VAGY KÍVÁNCSI, VIZSGÁLD MEG JELENLEGI TETTEIDET”
K.: Rinpocse, miért kell a buddhizmussal foglalkoznunk?
V.: Ezt, a buddhizmussal foglalkozó három embertípus leírásával szeretném
megválaszolni. Általánosságban véve, a legkisebb rovar és a legintelligensebb
ember is megegyezik: boldogok akarnak lenni és el akarják kerülni a szenvedést.
Az emberi lények többsége nem tudja, hogy mi a szenvedés, vagy boldogság oka, de
a buddhizmus tanaiban és gyakorlataiban meg fogja találni a válaszokat ezekre a
kérdésekre.
K.: Mik a szenvedés és a boldogság okai?
V.: A Nagarjuna féle Ratnavaliban ez áll: “Minden cselekedet, amely
vágyakozásból, ellenszenvből és nem tudásból ered, szenvedést okoz; minden
vágyakozástól, ellenszenvtől és nem tudástól mentes cselekedet boldogságot
okoz.” Mint ahogy már mondtam, háromféle ember van. A legalsó fokon álló ember
éppúgy, mint minden lény, boldog akar lenni, és nem akar szenvedni, mint ahogy
az alacsonyabb világokban sem akar újjászületni, tehát azért gyakorolja a
buddhizmust, hogy megteremtse az okokat az emberi világban, vagy az istenek
mennyei világában való újjászületéshez. Nem rendelkezik sem az erővel, sem a
bátorsággal ahhoz, hogy elhagyja a világi létet. A világi létből csak a
legjobbat kívánja, a rosszat szeretné elkerülni és ezért gyakorolja a
buddhizmust, hogy végül is magasabb újjászületést érjen el. A középső fokon álló
ember megérti, hogy az egész világi lét függetlenül attól, hogy hol születik az
ember, természeténél fogva forró. Ki akar ebből az egészből kerülni és el akarja
érni a Nirvánát, azt az állapotot, amely mentes a szenvedéstől. A legmagasabb
szinten álló ember belátja, hogy ahogy ő nem akar szenvedni és boldogságot
szeretne, éppúgy minden élőlénynek ugyanazok a kívánságai és félelmei. Tudja azt
is, hogy nincs olyan lény, aki valamikor ne lett volna az apánk, vagy az anyánk,
tekintettel arra, hogy kezdet nélküli idők óta újra, meg újra megszületünk a
világi létezésben. Mivel ilyen közel állunk minden élőlényhez, a legkülönb ember
az, aki azért gyakorolja buddhizmust, hogy a számtalan lény mindegyikét
megszabadítsa a szenvedéstől.
K.: Hogyan gyakoroljunk?
V.: Két nagyon fontos dologgal kezdi az ember a buddhizmus gyakorlását:
meditációval a Négy Megfontolandóról és a Menedékvétellel. A Négy Megfontolandó
a következő: az emberként való születés nehézsége, a Szamszára múlandósága, a
világi lét szenvedése, a Karma törvénye, ami az Ok Okozati viszonyt jelenti.
Általában véve nagyon nehéz emberként születni. Azt gondolhatnánk, hogy sok
ember van, de ha ezek számát összehasonlítjuk más lények számával, rájövünk,
hogy milyen kevesen vagyunk (pl. mindannyiunk testében milliónyi bacilus,
mikróba, vírus stb. él). Az emberi születésre tehát, statisztikailag nézve,
nagyon kevés az esély. Azon kívül sok olyan helyen is újjászülethet az ember,
amely kevés értékkel bír egy élőlény számára, mivel ott Buddha tanait nem
hallhatja. Nyolc előnytelen hely van ahol magszülethetünk: a poklok, az éhező
szellemek, az állatok, a barbárok birodalma, olyan helyek, ahol a vallási
tanítás téves, ahol nincs Buddha, bizonyos isteni birodalmak és a korlátozott
emberek birodalma. És még ha emberként is születünk újjá, tíz alapkövetelmény
szükséges. Szükséges olyan helyen születni, ahol Buddha megjelent, ahol
ténylegesen tanította a vallást, ahol a tan még élő, ahol a mesterek még olyan
jóságosak,hogy tanításokat adnak és ahol még élnek buddhista szerzetesek és
gyakorlók. Öt külső követelmény is szükséges: mentesnek kell lenni az öt
azonnali hatású negatív cselekedettől, amelyek komoly akadályokat teremtenének.
Az emberként való újjászületés nehézségét más módon is kifejezhetjük. Az erényes
cselekedetek és a helyes morális viselkedés az okai az emberként való
újjászületésnek. Tekintettel arra, hogy ezt nagyon kevés ember tudatosítja, az
emberi születés már csak ezért is ritka. Természeténél fogva sokkal könnyebb
valahol máshol megszületni. Az emberi születés nehézségét egy példával szokták
megvilágítani. Képzelj el egy vak teknőst, amely az óceánban él. Az óceán
felszínén egy járom lebeg. A teknős száz évenként egyszer jön fel a felszínre,
mégis több esélye van arra, hogy a nyakát a járom lyukába dugja, mint nekünk
arra, hogy emberként szülessünk. Elmélkedés a múlandóságról: Buddha mondta: “A
lét három birodalma olyan, mint egy őszi felhő; a lények születése és halála,
mint egy táncos mozdulatai; egy lény élete, mint egy vízesés, mint egy villám az
égen. Nem áll meg soha, egyetlen pillanatra sem és ha egyszer elkezdődött,
elkerülhetetlenül halad a vége felé.” Minden változik: kinn változnak az
évszakok, a tavasz helyet ad a nyárnak, az ősznek és a télnek. A gyerekek
felnőnek, a felnőttek megöregszenek; a haj színe feketéből fehérré változik, a
bőr megráncosodik és az élet tovatűnik. Nem így van? Minden állandóan változik.
Nincs egyetlen hely sem, ahol az ember a múlandóságot elkerülhetné. Mivel minden
folytonosan változik, az ember nem tudhatja soha, mikor jön el a vég. Ma
teljesen egészséges és holnap mégis meghal. Két dolgot tudunk a halálról:
biztos, hogy eljön és fogalmunk sincs róla, hogy mikor. Minden pillanatban
eljöhet számtalan külső és belső tényező okozhatja. Ha tehát a buddhizmust
akarod gyakorolni, be kell látnod, hogy azonnal el kell kezdeni. Nem lehetsz
biztos a holnapban, amikor is valamit még tehetnél.
K.: Hogyan segíthet mindez még rajtunk? A buddhizmus gyakorlása nem tesz
minket kevésbé múlandóvá.
V.: Nem fog minket kevésbé múlandóvá tenni, de megadja a biztonságot, hogy
következő életeinkben kevesebbet fogunk szenvedni. A Dharma, a vallás gyakorlása
röviden azt jelenti: elkerülni az erénytelen cselekedeteket és erényes tetteket
gyakorolni. Ha így cselekszel, magától értetődik, hogy a jövőben boldogabb
leszel.
K.: Azt jelenti, hogyha kevesebbet várunk ettől az élettől, akkor kevesebbet
fogunk szenvedni?
V.: Igen, azt is, de még fontosabb, hogy az elmélkedés a múlandóságról arra
fog késztetni minket, hogy azonnal el kezdjünk foglalkozni a Dharmával. A
múlandóságról való gondolkodás meggyorsít majd utunkon.
K.: Melyik a hat birodalom és mik a szenvedések ezekben?
V.: Amint már mondtam, a világi létben bárhol vagy, mindenhol szenvedsz. A
szenvedésnek három fajtáját ismerjük: a szenvedés szenvedését, a változás
szenvedését és a feltételekhez kötött lét szenvedését. A szenvedés szenvedése
az, amikor a fejed fáj, vagy valami ehhez hasonló. Ez egyszerűen szenvedés,
amelyet mindenki elfogad és úgy tekinti, mint szenvedést. A változás szenvedése
olyan szenvedés, amelyet a változás észlelésén keresztül tapasztalunk. Ma együtt
vagy barátaiddal, de el kell menned; ha elmész ellenségekkel találkozol. Semmi
sem maradandó és ezt látni szenvedést okoz. A feltételekhez kötött lét
szenvedése azt jelenti, hogy a világi tevékenységek nem elégítenek ki. Sok
mindent teszünk a világban, de sose vagyunk igazán elégedettek. Mindig egyre
több a tennivalónk, amit nem tudunk elvégezni, ez csalódottságot okoz, ami
megint csak szenvedés. A legalacsonyabb birodalom a hat közül a poklok
birodalma, ahol forróság és jeges hideg uralkodik, valamint a szomszédos poklok,
amelyek szintén erős szenvedések állapotai és hihetetlenül hosszú ideig
tartanak. Ezen szenvedések oka a gyűlölet. Azután következik az éhező szellemek
birodalma, akik azért gyötrődnek, mert képtelenek lenyelni az ételt és az italt.
Ez a vágyakozás és a zsugoriság eredménye. Az állatok világát ismerjük, az ide
történő születés oka, a nem tudás. Az emberek világát szintén ismerjük. Az
ötödik birodalom a félisteneké, akik féltékenységből állandóan harcban állnak az
istenekkel; a félistenek tehát szenvedni fognak a következő életükben. Az
istenek látszólag nagyon kellemesen élnek. Sok élvezetben van részük és
mérhetetlenül sokáig élnek, de előbb utóbb megöregszenek és meghalnak. Mivel
mást nem tettek, csak szórakoztak, ezért nem szereztek érdemeket egy magasabb
szintű születéshez és nagy szenvedések állapotaiba zuhannak vissza. A három
alacsonyabb világban a lények csak a szenvedés szenvedését tapasztalják, az
emberek a szenvedés mindhárom fajtáját, de különösen az első kettőt, míg az
istenek főképpen az utolsó kettőt.Az utolsó Négy Megfontolandó közül a Karma, az
ok és okozat törvénye. Buddhista szempontból mindennek, amink van és mindennek,
amit teszünk, a múltban keresendő az oka. Ha az ember tudni akarja, hogy mit
csinált a múltban, jelenlegi helyzetét kell megnéznie. Hogy az ember gazdag,
vagy szegény, szép, vagy csúnya, ez mind korábbi cselekedeteink eredménye.
Ugyanígy függ a jövő hogy boldogok leszünk, vagy sem, jelenlegi tetteinktől. Mindennek, amit ma
teszünk, következménye lesz a jövőben. Ha a fa gyökere gyógyító erejű, akkor a
virág, a levél, a kéreg és minden, ami a fán nő, szintén gyógyító erejű lesz;
éppúgy minden cselekedet, amely a vágyakozás, az ellenszenv és a tudatlanság
ellentétéből ered, boldogságot fog eredményezni. Ha a fa gyökere mérgező, akkor
minden, ami a fán nő, mérgező lesz; éppúgy minden cselekedet, amely
vágyakozásból, ellenszenvből és tudatlanságból ered, szenvedést fog okozni.
K.: Van olyan gyakorlat, amelyik az ok és okozat törvényén alapszik?
V.: Az ok és okozat törvénye, a Karma, a buddhizmus egyik legfontosabb
tanítása. Ez azt jelenti, hogy az embernek mindig erényes cselekedeteket kell
végeznie, mert a nem erényes cselekedetek mindig szenvedést hoznak magukkal,
ebben az életben és a következőben egyaránt. Ha az ember nem akar szenvedni,
akkor a szenvedés okát kell elkerülnie; ha nincs ok, akkor következmény sem
lesz. Ha egy fának eltávolítjuk a gyökereit, akkor az nem fog gyümölcsöket
hozni. Ha az ember boldog akar lenni, akkor nagyon gondosan kell bánnia a
boldogság okával, éppen úgy, ahogyan a fa gyökerének kell gondját viselni, ha
azt szeretnénk, hogy a fa szépen növekedjen. Ha a gyökér nem jól működik, a fa
sem fog nőni. Mielőtt tehát tehát az ember akármilyen meditációt elkezdene,
alaposan el kell gondolkodnia a Négy Megfontolandóról, majd vegyen Menedéket. A
Menedékvétel különbözteti meg a buddhistákat a nem buddhistáktól: azt jelenti,
hogy az ember teljesen átadta magát, menedéket vett.
K.: Hogyan érjük el ezt az önátadást?
V.: Az ember átadja magát. Mint már mondtam, a világi lét szenvedéssel teli.
A szenvedésnek sok kézenfekvő formája van és sok olyan, amelyik kevésbé
egyértelmű, amelyet hétköznapi emberek nem vesznek észre. Szeretnénk
megszabadulni a szenvedéstől, de jelenleg nincs elég tudás és hatalom a
birtokunkban, hogy ezt megvalósítsuk, tehát ebben a pillanatban mi magunk nem
sokat tudunk tenni ennek az érdekében. Ha az ember egy fontos lépésre szánja el
magát, olyan valakihez fordul, aki nagy hatalommal rendelkezik. Ha beteg az
ember, akkor az orvostól kér tanácsot, ha jogi problémái vannak, akkor ügyvédhez
fordul. Ha tehát az ember meg akar szabadulni a világi lét szenvedéseitől, akkor
menedéket kell vennie a Három Drágaságban, mert ebben a törekvésünkben ők
képesek segítséget nyújtani. A Három Drágaság: a Buddha, aki a vezető, a Dharma
(vagy a Vallás), amely a te saját Utad, és a Szanga, ami a szellemi társaidat
jelenti. A végső Menedék azonban csak a Buddha. A Dharma, vagy Tan két részből
áll: a Tan és a Megvalósítás. A Tan a Tripitaka (a Szutrák, az Abidharma és
Vinaya tanítások), ez azonban olyan, mint amikor az ember egy csónakot vesz
igénybe, hogy átkeljen a folyón; amikor átért, egyszerűen hátrahagyja azt. A
Megvalósítás is két részből áll: a Megszűnés Igazsága és az Ösvény Igazsága.
Ezek közül az első az üresség, Shunyata, tehát végső menedék nem lehet, míg az
Ösvény, amely maga is múlandó, szintén nem. Ami a Szangát illeti, még a
legmagasabb tagjai is az Ösvényen járnak, tehát ők sem jelenthetik a végső
Menedéket. A Menedék valójában csak a Buddha, mi mégis mindig a Buddhában, a
Dharmában és a Szangában veszünk menedéket.
K.: Ez azt jelenti, hogy a Buddha állandó?
V.: Igen, igen. A Buddha természetesen állandó. A Dharmakaya, az “Igazság
Test” fölötte áll a változásnak és állandóságnak és a Sambhogakaya, az “Öröm
Test” mindig létező. A Nirmanakaya, a “Megnyilvánulás Test“ az a forma, amelyet
a Buddha ezen a Földön felvesz és ez valóban múlandónak látszik, ámbár valahol
mindig jelen van, ha nem is itt.
K.: Hogyan történik a Menedékvétel?
V.: A Menedékvétel különböző módokon történik, a három embertípus
szándékainak megfelelően, noha a három ok: a félelem, a bizalom és az
együttérzés ugyanaz. A Menedékvétel tulajdonképpeni gyakorlata a menedék ima
recitálása. A legegyszerűbb ima így hangzik: “Menedéket veszek a Buddhában,
menedéket veszek a Dharmában, menedéket veszek a Szangában”. Részletesebb
változata a következőképpen hangzik: “Amíg a Megvilágosodást el nem érem,
menedéket veszek a Buddhában, a Dharmában és a Szangában. Ennek eredményeképpen
minden lény érje el a Buddha állapotot.” De ezt csak a hangoddal recitálni nem
elég szívedből kell szólnia. Ha menedéket keresel az eső elől, nem fog segíteni,
ha így szólsz: “esernyő, esernyő”, vagy “ház, ház”. Ellenben ha keresel egy
házat, vagy szerzel egy esernyőt, akkor minden kétség nélkül védve leszel az
esőtől. Szükséges tehát, hogy teljes meggyőződéssel, nagyon komolyan történjék a
Menedékvétel és azonkívül arra kell gondolnod, hogy akármi is történik, csak a
Három Dágaságnál keresel Menedéket, és hogy mindig ennek a védelme alatt fogsz
maradni. Az ily módon és ilyen szándékkal recitált fohász a buddhizmus első
gyakorlata és egyben alapja az összes többinek. Az ily módon történt
Menedékvétel különbözteti meg a buddhistát a nem buddhistától. Habár mindez elég
a buddhistává váláshoz, szokásos még egy rövid rövid szertartás is a szellemi
vezető jelenlétében. Ő mondja először a szavakat, amelyeket a tanítvány
elismétel, és megfogadja, hogy a buddhista alapvető morális tanításait követni
fogja. Ettől kezdve minden nap folytatnunk kell az ima recitálását, nagy
odaadással.
K.: Valóban lehetséges, hogy egy ember állatként szülessen újjá?
V.: Igen, egész biztosan. Sok történet szól állatokról, amelyek jó
cselekedeteik következtében emberként születtek újjá, és emberekről, akik rossz
cselekedetek folytán állatokként. Egyes állatok nagyon jóságosak különösen a
kicsinyekhez, és nagyon kemény munka által tudják teremteni az emberi születés
okait.
K.: Miért olyan fontos emberként születni?
V.: Az emberi születés rendkívül értékes, mert az emberi lét segítségével
nem csak egy magasabb újjászületést és Nirvánát érhetünk el, hanem a Dharma
gyakorlása által eljuthatunk a Megvilágosodásig is.
K.: Valóban segít rajtunk, ha sokat gondolunk a múlandóságra? Hiszen tudjuk,
hogy múlandóak vagyunk, és esetleg boldogtalanná tenne minket, ha túl sokat
gondolnánk erre.
V.: Igen, ez segít rajtunk. Tsongkhapa mondta: “Egy rabnak csak egy gondolat
jár az fejében: mikor kerülök ki innen? Ez a gondolat uralja állandóan
szellemét. Te is gondolkodj így a múlandóságon, amíg nem kerülsz ebbe a
tudatállapotba.”
K.: Valóban egy rab helyzetében vagyunk? A világi lét dolgait gyakran nagyon
kellemesnek találjuk.
V.: De ezek az örömök nem maradandóak, nem így van? Éppen az öröm vezethet a
bajhoz, nem? Most boldogok vagyunk, de nem tudjuk, mit hoz a következő óra.
Bármelyik pillanatban katasztrófa történhet. Mivel az örömök múlandóak és nagyon
bizonytalanok, nem vagy valójában boldog, mert az örömöt beárnyékolja az
aggódás. Ténylegesen sosem vagy boldog, mert nem tudod, hogy mi fog történni, és
ezért elkerülhetetlen az aggodalom.
K.: Léteznek a poklok valójában úgy, ahogy a buddhista Szutrákban le van
írva, vagy ez csak egy képi beszéd a szenvedés állapotainak és mennyiségeinek
leírására?
V.: Valami valóban létezik, úgy hiszem. A Szutrákban az áll, hogy ezek
valóban léteznek és még sokkal szörnyűbbek, mint ahogy le vannak írva. Azt
mondják, Buddha nem mondott el mindent róluk teljes részletességében, mert ha
ezt meg tett volna, az emberek elájultak volna.
K.: Mennyire valóságosak ezek a poklok?
V.: Annyira valóságosak, mint a jelenlegi életünk, Sok ember úgy gondolja,
hogy nem valóságosak, hanem olyanok, mint egy álom. De valójában, amikor
álmodunk, éppoly valóságos az örömünk és bánatunk, mint ébren. Jelenlegi
tapasztalataink sem valóságosak, de mi mégis gondoljuk, hogy minden valóságos
körülöttünk. A pokol éppoly valóságos, mint ez. Természetesen a pokol sem
létezik valójában. Ez sem létezik. Mi ez akkor?
K.: Szenvednek a Buddhák?
V.: Nem, ők nem szenvednek soha. Teljesen mentesek a szenvedéstől.
K.: Látják a szenvedést?
V.: Nem, nem is látják a szenvedést.
K.: Hogyan tudnak akkor szenvedő embereken segíteni?
V.: Ők nem szenvednek. A Gelugpák azt mondják, hogy a Buddhák látják a
szenvedést, mi azt mondjuk, hogy nem. Ez az egyik különbség a Szakja és a
Gelugpa Rend között. Az ember, aki felébredt, nem álmodik többé. A szenvedésnek
ez a tisztátlan, Szamszarikus színháza olyan, mint egy álom, mint egy illúzió.
Az az ember, aki felébredt ebből az álomból, nem álmodik többé. De a Bodhicitta
(a Megviágosodás szelleme) és az együttérzés folytán spontán lép fel benne a
másokon való segítés. De a Buddha maga soha nem látja a szenvedést. Számára
minden dolog tiszta jelenségekké alakul át.
K.: Érintett a Buddha a Karmában?
V.: Ő elérte a végső karmikus erdményt, a legmagasabb és a lehető legjobb
karmikus eredményt.
K.: Történhet velünk valami, ami nem a saját tetteink eredménye?
V.: Nem, soha.
K.: Képes a Buddha saját, vagy mások tetteinek az eredményét megfigyelni?
V.: Igen, történtek például jövendölések, de én úgy gondolom, hogy a Buddha
ezek eredményeit nem látja. Ha jövendölés szükséges, akkor ez egyszerűen,
spontán módon lép fel.
K.: Meg tudjuk változtatni korábbi cselekedeteink eredményét?
V.: Egész biztosan. A Vadzsrasattva meditáció meg tudja tisztítani sok
korábbi rossz cselekedetünket, de mindenképpen hasznos és szükséges helyes okok
és eredmények teremtése.
HARMADIK RÉSZ
‘’A BODHISZATTVA SZERETETBŐL ÉS EGYÜTTÉRZÉSBŐL SZÜLETIK.”
K.: A puszta személyes megszabadulás (Hinayana) Kis Ösvényén a “Nirvana”
(Megszabadulás) egyike a Négy Nemes Igazságnak, de a Négy Ösvényen (Mahayana) ez
kevésbé tűnik fontosnak.
V.: Igen. Két véglet van: a világi lét és a megszabadulás. Az első teljesen
a szenvedéshez kapcsolódik, míg a második teljesen fölötte áll. A Nagy Ösvény
arra tanít minket, hogy egyik végletbe essünk, hanem a Középső Utat kövessük. Ez
azt jelenti, hogy a bölcsesség ereje által nem maradunk a világi létben, és az
együttérzés ereje által nem maradunk a megszabadulásban. A megszabadulásban az
ember nem aktív, nem tud segíteni más lényeken. Tökéletesen mentes lesz a
szenvedéstől, de másokért nem tud semmit sem tenni. A Megvilágosodás elérése
által, amit a Nagy Megszabadulásnak hívunk, nemcsak hogy nem szenved az ember,
de nagy segítségére is lehet minden élőlénynek. Ez a legfontosabb különbség.
K.: Melyek a Mahayana legfontosabb gyakorlatai?
V.: A három legfontosabb gyakorlat: a szeretet, az együttérzés és a
Megvilágosodás szellemének felkeltése. A szeretet azt jelenti, hogy az ember azt
kívánja, hogy a hat birodalom minden élőlénye legyen boldog. Az együttérzés az a
kívánság, hogy minden lény szenvedéstől mentesen éljen. A Megvilágosodás
szelleme a minden lény javára történő Megvilágosodás elérésére való kívánságot
jelenti. Ez a három igen fontos. Szeretet és együttérzés nélkül a Megvilágosodás
szelleme nem fog felébredni, a Megvilágosodás szelleme nélkül nem érhetjük el a
Megvilágosodást, ezért szükséges tehát a szeretet és az együttérzés. De a három
közül az együttérzés különös fontossággal bír. A Nagy Út kezdeténél ez a mag; a
középső fázisban ez a víz, amely növeszti a termést és a végén ez a gyümölcs
beérése. Világos tehát, hogy az együttérzés lévén az a kezdet, a közép és a vég
nagyon fontos. Így emeli ezt tiszteletének kifejezéseként Csandrakirti a
Madhyamakavatara írásánál az első helyre. “A Buddha”, írja “a Bodhiszattvából
emelkedik ki és a Bodhiszattva szeretetből és együttérzésből születik, de
különösen az együttérzésből.” A Nagy Út legfontosabb hajtóereje az együttérzés.
K.: Hogyan gyakoroljuk ezt?
V.: Először tanulmányok, majd utána meditáció szükséges. Vizualizáld a
számodra kedvest és kívánd azt, hogy legyenek boldogok és ne szenvedjenek;
imádkozz, hogy megkaphasd az erőt, hogy ezt meg is tudd valósítani. Ezt követően
meditálj azokon, akik nem állnak olyan közel hozzád, és végül minden érző
lényen. Tulajdonképpen a Négy Megfontolandóról való gondolkodással kell
kezdened, azután vegyél Menedéket, ezt követően vizualizáld édesanyádat, és
próbálj nagyon tisztán visszagondolni szeretetteljes jóságának és
gondoskodásának legkisebb részletére is, amellyel téged felnevelt. Tudatosítsd,
hogy még mindig szenved és teremti a szenvedés okait. Ekkor feltámad a kívánság,
hogy megszabadítsd a szenvedéstől és ha segíteni akarsz rajta, felébred a
Megvilágosodás szelleme. Imádkozz végül a Guruhoz és a Három Drágasághoz, hogy
édesanyád boldog és szenvedéstől mentes legyen. Gondolj ezután édesapádra, a
többi lényre és legnagyobb ellenségedre is. Ha ez nehezen megy, emlékezz arra,
hogy a gyűlölet az igazi ellenséged, mivel az teremti meg a szenvedés állapotát.
Meditálj ezután a hat birodalom összes lényén kivétel nélkül, addig, amíg a
feltétel nélküli, természetes szeretet fel nem ébred benned irántuk. Végül
kívánd azt, hogy a meditáció által létrehozott érdemek minden lénynek egyenlően
a javára váljanak. A létrehozott érdemek megosztásával végződik minden
meditáció. Az együttérzés a legfontosabb, ezt a lehető legtöbbet kell
gyakorolni. Ennek teljesen ösztönösnek kell lennie. Avalokiteshvara, az
Együttérzés Ura mondotta egy szutrában: “Ha valaki el akarja érni a
Megvilágosodást, nem kell sok dolgot gyakorolnia, csak egyet; és ez az egy az
együttérzés. ” Az együttérzés gyakorlása három részre osztható: Együttérzés a
lények iránt, az a kívánság, hogy először édesanyád és utána a többi,
határtalanul nagy számú lény mentes legyen a szenvedéstől és hogy képes legyél
segíteni rajtuk. Együttérzés a Dharmák (feltételekhez kötött jelenségek) felé,
az a kívánság, hogy minden élőlény távol tartsa magát a szenvedés gyökerétől,
amely a nem tudás. Tárgy nélküli együttérzés. Be kell látnod, hogy a lények
valójában nem léteznek, annak ellenére, hogy a valóság nem ismerése
következtében nagyon erősen kötődnek az egóhoz és ez okozza számukra a
szenvedést.
K.: Nem valóságosak a lények?
V.: Nem, a lények tulajdonképpen nem valóságosak, de az egóhoz való
ragaszkodás következtében különböző illuzórikus jelenségformák lépnek fel. Mivel
az ember ezek közül a jelenségformák közül némelyiket kívánja, más formákkal
szemben ellenszenvet érez, és amíg az ember tudatlanságában azt hiszi, hogy ezek
a jelenségformák valóban léteznek, fogoly marad a világi lét zárt körében. A
harmadik gyakorlat a megvilágosodás szellemének gyakorlata, amely rendkívül
fontos. Általában a Megvilágosodás szellemének két fajtájáról beszélünk, a
Relatívról és az Abszolútról. A Relatív Megvilágosodás szelleme is két részre
osztható: a “Vágyakozó” és az “Aktív”. A Vágyakozó Megvilágosodás szelleme az
igyekezet és kívánság a minden lény javára történő megvilágosodás elérésére. Ez
összehasonlítható azzal a kívánsággal, hogy el szeretnénk utazni. Az Aktív
Megvilágosodás szelleme maga az utazás; minden, amit az ember a megvilágosodás
érdekében tesz, az az Aktív Megvilágosodás szelleme. Ez tulajdonképpen magába
foglal minden buddhista gyakorlatot, mint pl. a hat Paramitát (adakozás,
erkölcsös viselkedés, türelem, erő meditáció és bölcsesség). Azután ott van még
az Abszolút Megvilágosodás szelleme, amely minden dolog való természetének, azaz
az Ürességnek a megértése. Ennek felismerése az Abszolút Megvilágosodás
szelleme.
K.: Mit értünk üresség alatt?
V.: Az üresség tulajdonképpen csak egy név. Ez nem azt jelenti, hogy minden
üres. Minden vallás próbálja megmagyarázni a jelenségek valódi természetét, de
ezek mind arra a következtetésre jutottak, hogy valami létezik pozitív vagy
negatív módon. Az átlagemberek nem sokat gondolkodnak a jelenségekről és
eredetükről, de a spirituálisabb beállítottságuak igen, és ők felteszik a
kérdést, hogy miért léteznek a dolgok és honnan jöttek. A keresztények arra a
kérdésre jutottak, hogy mindent Isten teremtett. Egy korai buddhista iskola, a
Szarvasztivada, arra a következtetésre jutott, hogy bár a durva dolgok nem
valóságosan létezőek, hanem atomok, melyek olyan kicsik, hogy nincsenek
oldalaik, amelyek különböző irányokba nézhetnének valóságosan léteznek, mint
alapelemek. Egy előrehaladottabb buddhista iskola, a Vijnanadava úgy döntött,
hogy végső soron semmi külső dolog nem létezik és a jelenségek, amiket
megfigyelni vélünk, csupán szellemünk kivetítései. Azonban amikor a Madhyamika
filozófusai megvizsgálták a jelenségeket, minden eltűnni látszott és nem
találtak semmit sem. Nem voltak megelégedve azzal a magyarázattal, hogy mindent
Isten teremtett, vagy hogy igen kicsi atomok léteznének, és úgy érveltek, hogy
ha a tárgyak nem léteznek, akkor lehetetlen egy szubjektív tudat létezése is,
mert a tudat és a tárgyak kölcsönös függőségükből adódóan épp annyira
elválaszthatatlanok, mint a jobb és a bal fogalma. Ha tehát nincs külső anyag,
akkor tudat sem létezhet. A Madhyamika, rendkívül részletes vizsgálódás után,
arra a következtetésre jutott, hogy végső soron semmi sincs, amit mint
valóságosan létezőt megragadhatnánk. Nem találhatók pozitív dolgok, nem
találhatók negatív dolgok, nem találtak semmit, amit mint valóságosan létezőt
elfogadhattak volna, mert a dolgok valódi természete túl van a létezés és
nemlétezés fogalmán, a gondolatokon, és szavakkal nem kifejezhető. Shantideva
mondotta: “Az Abszolút nem a tudat tárgya, a tudaton túl van. Ez olyan valami,
amit az ember nem tud leírni, ez a felfoghatatlanság csodája. ” Azonban ha
ezekről a dolgokról beszélünk, akkor egy nevet kell adni neki, ezért Ürességnek
nevezzük, de a valódi Üresség megnevezhetetlen és szavakkal ki nem fejezhető.
Természetesen ez a “végső”, abszolút értelemben véve. Relatív értelemben a
Madhyamika elfogad mindent, amit az átlagember elfogad, de ennek az iskolának az
írásai a dolgok kifejezhetetlenségének tapasztalatait is megmutatják.
K.: A jelenségeknek e kritikája nem egy logikai paradoxon csupán? Lehet
ennek bármi kapcsolata a hétköznapi élettel?
V.: Természetesen. Amikor az ember felismeri a végső igazságot, megszabadul
minden szenvedéstől. Mi még szenvedünk, mert nem ébredtünk fel a relatív
illúzióból. Bele vagyunk gabalyodva ebbe a relatív illúzióba és ennek
következtében a dolgokat valóságosnak tartjuk; és az által, hogy valóságosnak
tartjuk őket, cselekszünk és ezért szenvedünk és teremtünk még több okot a
szenvedéshez.
K.: A lényeg tehát a ragaszkodás?
V.: Ha az ember nem ragaszkodik többé a dolgokhoz, mint valóságosan
létezőkhöz, nem teremt többé okokat a szenvedéshez.
K.: Ez egy meditációs téma?
V.: Több meditációt találhatunk ezzel a témával kapcsolatban a Nagy Ösvényen
és különösen a Tantrikus Ösvényen. Be kell látnunk, hogy a szenvedést a rossz
Karma okozza, a Karmát a tisztátlanságok, és hogy a tisztátlanságok az egóból
erednek. Ha zavarodottak vagyunk, egy összecsavarodott kötélre azt hihetjük,
hogy kígyó; ezt abban a hitünkben gondoljuk, hogy létezik egy “én”. Ha van “én”,
akkor kell lennie egy “másiknak” is; ha van “másik”, akkor vágyakozás van az “én
felé és ellenszenv a “másik” iránt, és ez további zavarodottsághoz, valamint a
dolgok igaz természetének az elsötétüléséhez vezet. A Megvilágosodás szelleme a
legjobb módszer az “én” téveszméjének gyökeres kiírtására. Milyen módon
különbözik a többi lény tőled? Először próbáld őket magaddal egyenlőnek látni,
és ugyanúgy szeretni, mint saját magadat, egészen addig, amíg képes nem leszel
jobban szeretni őket önmagadnál. Próbáld állandóan azt kívánni, bármennyire is
szenvedsz, hogy az összes lény minden szenvedése rád szálljon és hogy
boldogságod minden okát nekik adhasd. Kívánd, hogy az ezáltal szerzett erények
minden lény javára váljanak. A gyakorlat az Üresség, az Abszolút Megvilágosodás
szellemének magvalósítására két részből áll: összpontosítás gyakorlatából és a
tapasztalatok analíziséből, ami világosan megmutatja nekünk a Madhyamika
tapasztalatot. De igényelnek ezek a gyakorlatok egy részletesebb kifejtést, ezt
azonban itt nem tudom a megfelelő módon megtenni. Mindenesetre gyakorlat előtt
és után vegyünk Menedéket és a felhalmozott érdemeket osszuk meg az összes
lénnyel.
K.: Ha sem a dolgok, sem a szellem nem létezik, mik akkor a jelenségek? Hol
kezdődnek és hol végződnek?
V.: Kezdetük nincsen. Véget akkor érnek, ha az ember elérte a
Megvilágosodást. Ez az egész illúzió, nem valóságos, olyan, mint egy álom. Miből
keletkezik egy álom? Hova tart? Így van ez. Ez egy hosszú álom.
K.: Mik akkor a jelenségek?
V.: Hosszú álom.
K.: A szeretet és az együttérzés nemes dolgok, de nem jöhete egy olyan
pillanat, amikor jobb dühösnek lenni az emberekre? Lehet a harag jogos?
V.: Esetleg, ha a szándék fehér, segítő, még ha a cselekedet maga fekete is.
Ha dühös is vagy, de azzal a gondolattal, hogy a másikkal jót tegyél, akkor a
dühöd az együttérzésből ered, és minden, ami abból ered, jó. Ha a gyökér
gyógyító hatású, akkor a gyümölcs is az lesz, még ha rossznak is látszik.
K.: A buddhizmusról azt gondolják, hogy negatív és passzív magatartáshoz
vezet.
V.: Ez igaz abban az esetben, ha valaki a Megszabadulás állapotába beérkezve
ott is marad. De ha az ember A Nagy Ösvényre lép, az önző, megszabadító
nyugalomra vágyakozás helyett együttérzést érez, amely aktív vágyakozás minden
lény segítésére.
K.: Azt is mondják a buddhizmusról, hogy ateista, mert azt tanítja, hogy
Isten nem létezik.
V.: A buddhizmus nem hisz egy olyan Istenben, aki a világ teremtője, és
ebben az értelemben mondhatjuk, hogy ateista. Ha azonban Isten valami más, egy
isteni együttérzés, vagy isteni bölcsesség, amely egy istenség formájában
jelenik meg, akkor azt mondhatjuk, hogy a buddhizmus nem ateista, hanem
politeista.
K.: Ha valóban nem létezik “én”, mi születik akkor újjá?
V.: A szellem folytonossága, a személy állandó tudati árama és
cselekedeteinek következményei adják egy új lény keletkezésének az okait.
Mindenesetre az újjászületés egy relatív igazság. A relatív igazság magyarázata
iskolánként, vallásonként változik. A Madhyamika úgy gondolja, hogy minden
relatív, amit vizsgálat nélkül látunk: a hétköznapi ember felfogása. Relatív
értelemben létezik újjászületés, de a végső soron nem.
K.: Hogyan keletkezett a Madyhamika buddhista filozófia? Nem a Buddha utáni
időkben?
V.: Természetes, hogy a Madhyamika buddhista tanítás; ez a Prajnaparamita
Szutra valódi jelentése, amelyben világosan szerepel, hogy aki végleteket követ,
sosem fog megszabadulni a szenvedéstől. A végletek a pozitív és a negatív, a hit
a létezésben és a nem létezésben, és hasonlók. Ez a filozófia a Buddha által
tanított Szutrákból alakult ki.
K.: Ha a lények létezését nem fogadjuk el, mert minden dolog üresség, mi
okunk van akkor az együttérzésre?
V.: Nem minden csak üresség, az üresség is lehet egy hibás látásmód, egy
véglet és a dolgok igazi természete a végletektől igen messze esik. Ahhoz, hogy
az ember ezt felismerje, nagyon sok érdemet kell összegyűjtenie és erre a
legjobb módszer a szeretet és együttérzés gyakorlása minden lény iránt.
Megfelelő érdemek nélkül az ürességet nem lehet megérteni.
NEGYEDIK RÉSZ
“A GURUNAK ÓRIÁSI A FELELŐSSÉGE”
K.: Rinpocse, mi a Mantrayana?
V.: Mantrayana, vagy Tantra, az tulajdonképpen egy módszer. Az elsődleges
szándékok és a végső cél pontosan ugyanaz, mint a Mahayanában, de tekintettel
arra, hogy a Mantrayana közvetlen intelligensebb és mindezekfölött több módszert
ismer, ugyanarról a kiindulópontról sokkal gyorsabban éri el ugyanazt a célt: a
különbség olyan, mint a vonattal és repülővel való utazás között. A Mahayana
gyakorlatok főként meditációkból állnak, amelyekben az ember átgondolja a
dolgokat, míg a Mantrayánában testünket is nagy mértékben felhasználjuk. Testünk
ismerete és ezen ismeret használata által célunkat sokkal gyorsabban érjük el.
Egy repülőgép működéséhez sok dolog szükséges, mint pl. üzemanyag, szél, a gép
megtervezése stb. Ugyanígy, ha a Mantrayana megvalósítást akarjuk elérni, nem
csak gondolatokkal gyakorolunk, hanem különböző Mandalákat vizualizálunk,
mantrákat ismételünk stb., és elmondhatjuk, hogyha ezeket a gyakorlatokat a
helyes módon folytatjuk, a megvalósítás automatikusan bekövetkezik.
K.: Ez az egyetlen különbség a Mahayana és a Mantrayana között?
V.: A Mahayanát “Ok Yanának”, “Kauzális Ösvénynek” nevezik, a Mantrayanát
pedig az “Eredmény Ösvénynek”. A Mahayanában az ember csak az adakozás, morális
viselkedés stb. gyakorlása által teremtett helyes okok megteremtésén dolgozik.
Ezek a gyakorlatok nagyon értékesek, helyesek, de még mindig igen különböznek a
Buddha mérhetetlen kvalitásaitól. A Mantrayanában ezzel szemben, az ember rögtön
a kezdettől fogva az eredmény formájában buddhának képzeli el magát, valamelyik
formájában. E gyakorlat által bekövetkezik az eredmény, amely megegyezik a
gyakorlattal. Ezért hívjuk a Mantrayanát az “Eredmény Ösvényének”. Rögtön az
elejétől fogva azt gondolja az ember magáról, hogy Buddha, ennek minden
kvalitásával, a 32 nagy és a 80 kicsi jellel együtt.
K.: Nem helytelen, ha az ember azt gondolja magáról, hogy Buddha?
V.: Egyáltalán nem. A Mahayanában is természetesen azt tanítják, hogy
szellemünk természete, egész szervezetünk valójában Buddha, és mindig az is
volt. Ezt azonban még nem ismertük fel és belegabalyodtunk egy illúzióba, aminek
következtében szenvedünk. Ha az akadályok és a szennyeződések szellemünk szerves
részei lennének, nem lenne lehetséges a megtisztulás. A szén sosem lesz fehér,
bármilyen hosszú ideig is mossuk; ezzel szemben szellemünk természete tiszta,
tehát meg lehet tisztítani. Tekintettel arra, hogy más lények elérték a
Megvilágosodást, ezért számunkra is lehetséges szellemünk megtisztítása. A
Mantrayana a következő módon kezeli ezt a problémát: az embereknek öt faja, vagy
típusa létezik. Valójában több száz ill. ezer különböző típus van, de ezek
valamennyien összefoglalhatók öt kategóriába. Ez az öt kategória is
öszefoglalható egybe, és ez Vadzsradhara, de általában könnyebb az öt
ketegóriában gondolkodni. Ezt az ötöt elképzeljük agy Mandalában, amely egy nagy
mennyei épület bizonyos méretekkel és meghatározott díszekkel, tűzzel körülvéve.
A Buddha középen sötétkék és Akshobhya, a “Rendíthetetlen” a neve. Keleten
található a fehér Buddha Vairocana, “Aki a Jelenségeket teremti”. Délen a sárga
Ratnasambhava, a “Drágakő természetű”. Nyugaton a vörös Amitabha, a “Határtalan
Fény” és északon a zöld Amoghasiddhi, a “Minden lehetséges munkát elvégző”.
Valamennyien hasonlóak Shakyamuni Buddhához, a Mudrák (kéztartások) kivételével.
Akshobhya a földet érinti a Bhumisparsha mudrában; Vairocana kezei a tanítás
helyzetében; Ratnasambhava az adás kéztartásában; Amitabha kezei meditáció
tartásban, míg Amoghasiddhi a keresztezett Vadzsrát, a félelem nélküliség
mudráját mutatja fel. Az öt Buddha mindegyikének megvannak a sajátos kvalitásai,
de mindegyik kapcsolatban áll az öt legáltalánosabb szennyeződéssel, amelyek
bennünk vannak. Így áll kapcsolatban a kék Akshobhya a haraggal, a vörös
Amitabha a szenvedéllyel és a vággyal, a zöld Amoghasiddhi az irígységgel, a
fehér Vairocana a nem tudással és a sárga Ratnasambhava a büszkeséggel és a
zsugorisággal. Ezek a színek egyértelműen kapcsolatban állnak a megegyező
szennyeződésekkel. Az angolban azt mondjuk, hogy valaki “zöld az irígységtől”,
míg a szenvedély a vörös, a harag pedig a sötétkék színhez kapcsolódik. Az öt
típus jellemvonásait világosan megfigyelhetjük az embereknél. Az a személy, aki
sötét bőrszínnel rendelkezik, egy vadzsrára emlékeztető jel van a testén és
gyakran dühös, az Akshobhya családjához tartozik (a vadzsra Akshobhya jele).
Tekintettel arra, hogy teljes a kapcsolat ok és okozat között, ez az ember
különösen könnyen fog előrehaladni, amennyiben Akshobhyával kapcsolatos úton
gyakorol. Akshobhya Buddha képviseli a düh teljes átalakítását. A Mantrayanában
nem tekintünk egyetlen egy tisztátalanságot (harag, vágyakozás) sem úgy, mint
valami, amit el kell nyomni. Ehelyett az ezekben lekötött energiákat
megtisztítjuk és ez az öt Buddha egyikét eredményezik, aki a bölcsesség egy
bizonyos formáját képviseli. Ez is egy ok, amiért a Mantrayanát az “Eredmény
Ösvényének” hívják. A valóságban természetesen nem létezik szennyeződés. A
szennyeződések megjelennek, mert az igazságot nem ismertük fel és még az alany
tárgy fogalmakban gondolkodunk. Elmondhatjuk tehát, hogy a szennyeződések
zavarodottságból adódnak.
K.: Hogyan gyakoroljunk ezen az Ösvényen?
V.: Habár az világos, hogy az Ösvény igen magasrendű, de nem könnyű helyes
módon megérteni. Kezdetnek biztosnak kell lennünk a tiszta szándék, a
“Bodhicsitta” gyakorlatunkban és csak ezután kaphatjuk meg az öt Buddha
tanítását; a sok forma közül, amit felvesznek, az egyiket, amely megfelel saját
egyéni természetünknek. Ez a tanítás egy meghatalmazás formájában történik,
amelynek tibeti neve Wang, ami megszentelést, beavatást is jelent. Ezt a
meghatalmazás formájában történő átadást agy képzett Gurutól kell kapni, és
ezután szükséges erről tanulni, elmélkedni és meditálni a végső eredmény elérése
érdekében. A beavatás után a napi gyakorlatokat hiánytalanul el kell végezni,
meg kell tanulni világosan gondolkodni és magunkat teljesen azonosítani a
végeredménnyel. Ekkor az eredmény, az ok és okozat közötti kapcsolat révén,
természetes módon fog létrejönni.
K.: Fontos az átadás?
V.: A Mantrayanában különösen fontos a Guru által történő átadás. A Guru
neked adja át a tant és ő része egy folyamatos vonalnak, amely egyenesen az
eredeti Vadzsradhara Buddhához vezet vissza, akitől a tanok eredetileg
származnak. Már a Mahayanában sem tud az ember irányítás nélkül gyakorolni, és
ez még inkább érvényes a Mantrayanára.
K.: Ez azt jelenti, hogy csak akkor fogunk eredményt elérni, ha a tanokat
ily módon kapjuk?
V.: Természetesen másképpen nem fogunk eredményt elérni, Csak a szövegek
tanulmányozása révén semmit sem lehet elérni. Először is, a tanítást egy szóbeli
tradíció keretében kell megkapni, enélkül a speciális áldás nélkül a beérés nem
fog megtörténni. Habár a legtöbb tanítás már le van fektetve írásban, ezeket
először szóban kell megkapni és utána tanulmányozni.
K.: A Guru tehát igen lényeges.
V.: A Tantrákban az áll, hogy a Guru a forrása minden Sziddhinek, vagy
siprituális eredménynek. Fontos tehát egy Gurut találni és általában szükséges a
helyes Guru megtalálása, aki minden képességgel rendelkezik a Tantra
oktatásához. Különösen szükséges, hogy megtaláld azt a Lámát, akivel kifejezett
karmikus kapcsolatod van. Milarépa például, amikor először hallott Marpáról,
sürgető vágyat érzett, hogy azonnal találkozzon vele. Vagy amikor Tsarchen a
nagy Szakja tanítóról, Doringpáról hallott, egy különleges ösztönzést érzett,
hogy amilyen gyorsan csak lehet találkozzék vele. Amikor az ember megtalálja a
Gurut, meg kell tőle kapnia az átadást és a tanításokat. A Tantrában szükséges
megkapni a Wangot, a meghatalmazást, az átadást, vagy beavatást. A Wang a kapu a
Tantrához. A Wang nélkül az ember semmit sem tud tenni. A Wang olyan, mint a
földet termővé tenni és a magot elültetni. Ez megteremti a helyes
előfeltételeket. A Wang megkapása után már csak a magról kell gondoskodni ahhoz,
hogy a növény növekedését biztosítsuk.
K.: Hogyan tudjuk felismerni a Gurut, akivel karmikus kapcsolatunk van?
V.: Egyes esetekben ennek világos jelei vannak. Tsarchennek megjelent egy
nő, amikor egy barlangban meditált. Akkoriban Tsarchen Gelugpa szerzetes volt. A
nő egy könyvet adott neki és azt mondta, hogy keresse meg Doringpát. Doringpát
Szakjában találta meg és rájött, hogy a könyv, amit kapott Doringpa könyvtárából
való. A nő Vadzsrajogininak, egy női istenségnek a manifesztációja volt.
Tsarchen a Vadzsrajogini meditációt gyakorolta, különösen azután, hogy azt
megkapta Doringpától és a megvalósításnak magas fokát érte el. Általában az már
egy jó jel, ha különösen késztetést érzel, hogy egy bizonyos Lámával találkozz,
vagy beszélj: egy érzés, ami azt mondja, hogy valami jelnetős dolog történik,
amikor találkozol vele. Jóslat segítségével is rátalálhatunk. Amikor még nagyon
fiatal voltam, nagynéném megkért néhány szerzetest, hogy mondjanak jóslatot
tükör segítségével. Ők egy ismeretlen lámát és engem láttak a tükörben. A
lámának hosszú fülei voltak, a felsőajka és az orra közőtt igen nagy volt a
távolság, azonkívül volt egy sebhelye. Nem tudtuk ki lehet az, de később
rájöttünk,hogy Khyentse Rinpocse volt.
K.: Ez azt jelenti, hogy egy olyan láma segítségével érhetünk el jó
eredményt, akivel karmikus kapcsolatunk van?
V.: Nem, ez nem szükségszerű. Az én esetemben nem volt lehetőség arra, hogy
sok tanítást kapjak Khyentse Rinpocsétől. Minden képzett Guru jó, de van egy
speciális, aki többet tud segíteni, mint akármelyik másik.
K.: Helyes az, ha egy Guru rendkívüli dolgokat követel a tanítványától?
V.: Igen. Amikor Marpa például tanítást adott Ngog Lámának, megkérdezte
tőle, hogy elhozta e minden vagyonát. Ngog azt válaszolta, hogy csak egy öreg,
sánta kecskét hagyott hátra. Marpa erre visszaküldte, hogy hozza el a kecskét.
Azután azt mondta, hogy neki nem számít egy sánta kecske és csak azért követeli,
hogy a tanítás értékét megőrizze. Ha az embernek mindent fel kell ajánlania,
semmit sem szabad megtartania. De a Guru és a tanítvány között nem olyan a
kapcsolat, mint az úr és szolgája között, hanem mint apa és fia között.
Kapcsolatuk spirituális, ám az atya és fiú viszonyának melegével és
közelségével. A Gurunak óriási a felelőssége: gondoskodnia kell fiairól, nekik
viszont követniük kell a tanokat és betartani a fogadalmakat.
K.: Miből állnak a fogadalmak?
V.: Ezek távolról sem egyszerűek. A Wang megkapása után a napi gyakorlatok
és a tanulás mellett még sok fogadalmat is be kell tartani. Ha az ember a
Hinayana szabályok Pratimoksha fogadalmait megkapta, ezeket be kell tartani és
ezután a Mahayana fogadalmakhoz hozzácsatolva, a Tantrikus fogadalmakat is be
kell tartani, amelyek nagyon fontosak. Ezek betartása nélkül a gyakorlatoknak
nem lesz hatásuk. A fogadalmak azért vannak, hogy meglegyenek a megfelelő
feltételek a beavatáskor elültetett mag gondozásához. A fogadalmakat pontosan be
kell tartani és a napi gyakorlatot elvégezni a hozzátartozó vizualizációval és
mantra recitációval együtt és meditálni a Kyerim (Teremtési Folyamat) és a
Dzogrim (Beteljesülési Folyamat) két fokozatán.
K.: Mi egy tantrikus istenség tulajdonképpen?
V.: Határtalan számú élőlény van különböző ízléssel, háttérrel,
mentalitással és tehetséggel. Ezért a Transzcendentális Bölcsesség, vagy Buddha,
vagy ahogy nevezni akarod, különböző formákat vett fel, hogy alkalmazkodjon a
különböző típusú emberekhez. Azok például, akik tele vannak érzéki vágyakkal,
olyan istenségen meditálnak, akik ölelkeznek. Mások, akikben sok a gyűlölet, a
nem tudás erős, bonyolult, sok ékszert és díszt viselő istenségeken meditálnak.
De valójában ezek valamennyien a Transzcendentális Bölcsesség különböző
megnyilvánulásai a különböző embertípusokhoz alkalmazkodva.
K.: Mi a kapcsolat a tantrikus tan és a történelmi Buddha között?
V.: A történelmi Buddhát a “közönséges” Buddhának nevezzük, a Tantrikus
Buddhát “különlegesnek”, de maga a történelmi Buddha is sok Tantrát mondott el.
A Hevadzsra Tantra egyike ezeknek.
K.: Mi a Mahamudra?
V.: A Mahamudra a Transzcendentális Bölcsesség, amelyet a Kyerim és a
Dzogrim gyakorlása után ismersz fel. A Kyerim a teremtés folyamata. Egy
betűjelből kibintakozó mandalát vizualizálsz, istenségekkel benépesítve. A
Dzogrim a beteljesülés fázisát jelenti. Ezt szokás szerint a gyakorlatok végén
végezzük el. Elképzeled, hogy minden újra feloldódik az eredeti betűjelben és
ezután az is eltűnik. Tulajdonképpen a Kyerim a születést tisztítja, a Dzogrim
pedig a halált.
K.: Melyek a fő Szakja gyakorlatok?
V.: A legfontosabb Szakja gyakorlat a Lamdre vagy “Ösvény Eredmény”, amely
magába foglalja a Hinayanát, a Mahayanát és a Mantrayanát. Ez a nagy indiai
szenttől, Virugpától származik, aki i.sz. 650 körül élt, és a fordító Drogmi
hozta el Tibetbe, aki 1072-ben halt meg. A Hevadzsra Tantra beavatására és
gyakorlataira alapozott Lamdre magába foglalja a Tantra filozófiáját és minden
jóga gyakorlatot, mint a “Belső tűz”, a légzésjóga, testtartások, az álom
jógája, a Phowa, vagy a “tudat áthelyezés”, a Bardo gyakorlatok stb. Az egész
tanítás átadása három hónapot vesz igénybe. Azután egy igen különleges, nagyon
ezoterikus tant gyakorlunk, ami Naropától származik, egy Vadzsrajogini tanítást,
tizenegy jógával. Ezen kívül sok Mahakala tanításunk van, valamint Vadzsra Kila,
amely családom ősi Nyingma tradíciójából ered; Sarvavidya, amely rendkívül
hatásos a haldoklóknál és halottaknál; Vadzsra Bhairava, Manjushrinak egy
haragos formája; a “Tizenhárom Arany Tanítás”, amely csak a Szakja rendhez
tartozik és még sok egyéb gyakorlat. De a Lamdre magába foglalja mindegyiket.
K.: A nyugati erkölcsi felfogás szerint a szexuális energiák zavaróak a
szellemi úton. Azt jelenti a Tantra, hogy ezeket az energiákat elfogadjuk és
valódi segítséget is nyújthatnak az Úton?
V.: Ha megfelelő ember, a megfelelő módon és időben használja ezeket, akkor
nagy segítséget nyújthatnak. Gyakran hallhatjuk Indrabuthi király történetét,
aki azt mondta Shakyamuni Buddhának, hogy ő inkább farkasként születne újjá az
őserdőben, mintsem hogy spirituális útra lépjen, amely a világi dolgok
megtagadását követeli. A Buddha erre egy speciális tanítást adott neki, a
Guhuyasamaja tanítást, amelynek hagyományát ma is fenntartjuk. A puszta külső
megtagadásnak természetesen nem sok haszna van, külsőleg elvethet az ember
valamit és mégis nagyon ragaszkodhat hozzá. Az igazi lemondás a ragaszkodásról
való lemondás. Mindenesetre Indrabhuti király az emberek legmagasabb fajtájához
tartozott és miközben Buddha a tanítást adta, ő maga és egész udvara elérte a
Megvilágosodást. De a legtöbb tantrikus gyakorló természetesen szerzetes, akinek
nem szabad világi örömöket élveznie és magától értedődően nőtlennek kell lennie.
Indrabuthi azonnal elérte a Megvilágosodást, de nekünk elég olvasni Milarépa
történetét ahhoz, hogy meglássuk azokat a nehézségeket, amelyeket még jó
adottságú emberek is elszenvednek.
K.: Mik a veszélyei a helytelen gyakorlásnak?
V.: Ha a Tantrában valami rosszul megy, akkor csak egy út van: és ez a
pokolba vezet. Ha az ember a Tantrát gyakorolja, az olyan mint a kígyó egy
bambuszban, csak felfelé, vagy lefelé tud haladni. Szükséges egy jó Gurut
találni és nagyon gondosan gyakorolni.
K.: Miért van annyi titoktartás a Tantrában?
V.: Úgy gondolom, általában azért, hogy elkerüljük a Tantrával kapcsolatos
hitetlenséget, vagy ellenszenvet. Ha emberek egy rossz pillanatban, vagy a
helyes magyarázat nélkül hallanak bizonyos dolgokat, megijedhetnek és azt
gondolhatják, hogy a Tantra valami rossz dolog és elveszíthetik bizalmukat a
Tantrikus Útban. Az is előfordulhat, hogy az emberek mandalákat látnak és
mantrákat olvasnak, és csábításnak engedve megpróbálnak egymagukban gyakorolni,
ami nagyon súlyos hiba. A Tantrában egyedül semmit sem tehet az ember. Mindent a
Gurunak kell átadnia.
K.: Több a Tantra, mint csak rituálé?
V.: A rituálé csupán csak kis része a Tantrának. Az elsődleges gyakorlat a
napi meditáció, vizualizálás és recitálás, a testi jóga gyakorlata, légzésjóga
stb.
K.: Mi az eredmény?
V.: Az eredmény általánosságban a Buddha Három, Négy vagy Öt Teste (Káyák).
Ezeket a Három Káya foglalja magába: kettő a Rupa vagy “forma” Káya és egy a
spirituális “Test”. Az utóbbit Dharmakayának, a “Valóság Testének” hívjuk. Ez a
teljesen átalakított szellem folytatása, a mely teljesen elválaszthatatlan a
Shunyatától. A Sambhogakaja, az “Öröm Test” az a “Test”, amelyik állandóan az
Akanishta Buddha országban tartózkodik és tanításokat ad a nagy Bodhisattváknak.
A Nirmanakaya vagy “Illúzió Test” különböző formákkal rendelkezik, de a “kiváló”
Nirmanakaya az, ahogy a történelmi Buddha nekünk Indiában megjelent. Ezek a
“Testek” jelenlegi szervezetünk átalakításának eredményei. Jelenlegi testünk
Rupakáya lesz és jelenlegi szellemünk Dharmakáya, a “Valóság Teste”
ÖTÖDIK
RÉSZ
“A BUDDHA LÁTJA, HOGY AZ EGO NEM LÉTEZIK”
K.: Azt mondják, hogy a Dharma gyakorlásához szükséges legfontosabb
tulajdonság az erős hit. Miféle hit szükséges? Miért olyan fontos a hit?
V.: A hit természetesen nagyon fontos, de nem az az egyetlen, ami fontos. Az
a kezdet. Anélkül nem érhetünk el jó eredményeket. Például, ha megég a mag, nem
várhatunk jó termést. Akármennyit gyakorol is az ember, hit nélkül nem lesz
eredmény. De nem vak hit az, ami szükséges. Általában a hitnek három fajtájáról
beszélünk: az első az “önkéntes hit”, ami azt jelenti, hogy az ember a Három
Drágaságnak olyan kíváló kvalitásait veszi észre, hogy el akarja azt fogadni
minden érző lény megsegítése érdekében; a második a tiszta “tiszta hit”, amely
azt jelenti, hogy látod a Buddha értékes és jó kvalitásait és ezáltal szellemed
tiszta és biztos lesz; a harmadik a “meggyőződésből fakadó”, amely azt jelenti,
hogy az ember a Buddhista tanokat teljes mértékben elfogadja, pl. a Négy Nemes
Igazságot stb.: tanulmányozza ezeket a tanításokat és arra a következtetésre
jut, hogy helyesek.
K.: A hit tehát nem csupán egy bizonyos dogma elfogadása.
V.: Nem, nem. Természetesen nem.
K.: Az újjászületés tana Nyugaton ismeretlen. Lehet e hatékonyan gyakorolni
Dharmát, ha az ember nem fogadja el az újjászületést?
V.: A mi Dharma gyakorlatról való definíciónk szerint nem. Úgy tartjuk, hogy
akármit is gyakorol az ember, legyen az akármilyen emelkedett, vagy helyes, nem
tekinthető Dharmának, ha csak erre az időre szól. A Dharma az, amit az ember a
következő életre gyakorol, tehát az újjászületés gondolata elválaszthatatlan a
Dharmától. A Karma törvénye egy lényeges része a Dharmának és a jövőbeli
újjászületés a jelenlegi okok eredménye.
K.: Sok ember Nyugaton tagadja a szenvedés általánosságát.
V.: A buddhisták azt mondják, hogy a világi létben a szenvedés mindenhol
jelen van. A szenvedés folyamatos jelenlétét tagadni helytelen. Nem kell
menekülni a szenvedés elől; meg kell tudni az okát és megpróbálni elkerülni az
ok létrehozását.
K.: Mi a Buddha által tamított “anatma” vagy “éntelenség” doktrinája?
V.: A Buddha látja, hogy az ego nem létezik. A szellem nem az én, a test nem
az én, az én csak egy név, amelyet különböző dolgok egy csoportjának adunk:
forma, észlelés érzés, impulzusok és tudat együtt. Ha tehát igazából
megvizsgáljuk, mi az amit énnek hívunk, nem találunk semmit. Az ego az csak egy
név, amit különböző dolgok gyűjteményének adunk.
K.: Habár halhatatlan lelkünk nincsen, nem létezik mégis valamilyen módon
egy én?
V.: Nem, az én nem létezik, de a szellem folytonossága igen.
K.: Honnan ered ez az erős énérzés?
V.: Időtlen idők óta születünk a világi létbe azzal az erős gondolati
szokással, hogy a szellem folytonossága a saját énünk, és ehhez igen erősen
ragaszkodva éltünk.
K.: Az én tehát csak egy gondolkodási szokás?
V.: Igen.
K.: Egyes nyugatiak azt gondolják, hogy a halál a teljes megsemmisülés.
V.: Nincs igazuk. Ha meghalsz, a testednek vége, de a szellemed folytatódik.
K.: Ha valóságos én nem létezik, mi megy akkor tovább?
V.: A szellem folytonossága. Az olyan, mint egy mala (rózsafüzér), minden
gyöngy különböző, de ugyanaz a mala.
K.: Mi a szellem?
V.: Sok részből áll, de van egy igen alapvető aspektusa, amelynek Kün Shi
(Alayavijnana) a neve. Szó szerint azt jelenti, hogy “mindennek az alapja” és ez
egy tiszta “önmagát látás”. Ez az alap, amelyből a világi lét és a megszabadulás
megjelenik. Ez az akadály nélküli szellem, a szellemnek az a része, amely nem
tapad külső tárgyakhoz. Tiszta és kezdet nélküli idők óta fennálló folyamat,
amíg a Megvilágosodást el nem éri.
K.: Az Abszolútben sem lelhető fel a szellem?
V.: Relatív értelemben természetesen létezik. Végső értelemben Shunyata, de
relatív értelemben létező. Valójában nem mondhatjuk, hogy létezik, vagy nem
létezik.
K.: Individuális ez a szellem, vagy egyfajta kollektív tudat, minden
individuális szellem közös alapja?
V.: Individuális.
K.: Mi a különbség a Mahayána és a Hinayána között?
V.: Hét különbség van, de a legfontosabb, hogy aki a megvilágosodást minden
lény javára akarja elérni, az a Mahayanához tartozik.
K.: Az együttérzés csupán erős sajnálat érzése a többi élőlény iránt?
V.: Nem. Az együttérzés egy gondolat, az a kívánság, hogy minden lény
megszabaduljon a szenvedéstől.
K.: Az együttérzésnek magába kell e foglalnia a szenvedés okának a
megértését, vagy az csupán egy érzés?
V.: Mindkettő benne van, úgy gondolom. Az együttérzés három fázisból áll: a
kívánság, hogy a lények megszabaduljanak a szenvedések okaitól, valamint az arra
való vágy, hogy mentesek legyenek a szenvedéstől az által, hogy megértik a
dolgok valódi természetét. Az együttérzés gyakorlata világosan magába foglalja a
szenvedés okának a megértését.
K.: Az együttérzés felkeltésére szolgáló meditáció anyánk szerető jóságának
a gondolatán alapszik. De mit csináljunk, ha anyánk nem volt jóságos?
V.: Minden anyát lehet jóságosnak tekinteni. Már az is egy jó cselekedet,
hogy emberi testet adott neked. Ez már elegendő ok, hogy jóságosnak lásd. Ha
nehéz a meditáció, addig próbálj folyamatosan szerető cselekedeteire és jó
tulajdonságaira gondolni, amíg fel nem támad a szeretet érzése.
K.: Rinpocse azt mondta, hogy “én” érzetünk valójában illúzió. Ha ez így
van, miért olyan nehéz belátni?
V.: Mint már korábban mondtam, időtlen idők óta, életeken keresztül
felépítettünk olyan hajlamokat, amelyek tovább erősödnek minden egyes olyan
cselekedet által, amely elfogadja, hogy az “én” valóban létezik; ezek a hajlamok
teszik nagyon nehézzé számunkra az “én” illuzórikus természetének felismerését.
K.: Ha az ember az én nem való természetét balátja, az olyan mint egy rossz
szokás feladása?
V.: Igen.
K.: Rinpocse azt mondta, hogy az újjászületés tana relatív igazság és hogy
sok dolog létezik relatív szinten, de nem végső értelemben: mi a különbség a
relatív és a végső igazság között?
V.: Igen, két igazság van, relatív és a végső. Relatív szempontból
szenvedünk, relatív értelemben létezik ok, út és következmény. De a végső
igazság tapasztalatában semmiről sem mondható el, hogy létezik, vagy hogy nem
létezik, de az sem, hogy mindkettő együtt vagy egyik sem. Ezeket úgy hívjuk,
hogy a négy hibás véglet; hibásak abban az értelemben, hogy érvényes logikai
kifogásokat lehet támasztani mind a négy lehetőséggel szemben.
K.: Kifejezhető a végső igazság szavakkal?
V.: Nem, habár egy bizonyos fokig körülírható. Valójában csak felismerni és
tapasztalni lehet.
K.: Megtalálható a Madhyamika ürességről szóló tana a tibeti buddhizmus
minden iskolájánál és egyforma módon oktatják azt?
V.: Igen. Ugyanazt tanítja minden iskola, de a tanítás módja különböző.
Minden iskolának megvan a saját jellegzetessége, de minden iskolában ugyanazt az
eredményt érik el.
K.: Elfogadnak a Mantrayana követői minden Mahayana tant?
V.: Igen, A Manrayana elfogad minden Mahayana tant. A különbség csupán a
módszerek nagyobb változatosságában és az igazság elérésének közvetlenebb
módszereiben van.
K.: Mi a jelentése a tantrikus meditációknál és ceremóniáknál használt
vadzsrának és csengőnek?
V.: Mindkettőnek több jelentése van, de legfőképpen a módszert és a
bölcsességet szimbolizálják, melyek egyformán fontosak a mi Utunkon; ugyanakkor
képviselik még a férfi és női kvalitásokat is.
K.: A tibeti buddhista gyakorlatban a rituálé fontos szerepet játszik. Mi a
rituálé haszna?
V.: A rituálé nagyon fontos és gyakorlása által jelentős előrehaladás érhető
el. Azonban nem mindenki számára szükséges hosszú rituálék elvégzése. Csak a
vadzsra és a csengő szükséges, valamint a mudrák.
K.: Miért fontosak a mudrák?
V.: A mudráknak óriási külső és belső jelentésük van, és nagy segítséget
nyújtanak a vizualizációs gyakorlatoknál. Nagy erőket hordoznak magukban
védelmezésre, áldás befogadására és gyógyításra.
K.: Milyen kvalitások szükségesek a “Wang” adásához?
V.: A Tantrák háromféle Gururól beszélnek. A legmagasabb szinten álló típus
az, aki az istenséget igazán látta, olyan világosan, mint ahogy mi látunk egy
másik embert. A második típus az, akinél legalább a szellemi képzettség egyik,
vagy másik jele megjelent, talán éppen álmában. A harmadik, napjainkban
leggyakoribb típus az a Guru, aki minden szükséges Wangot és tanítást megkapott
egy megfelelő Gurutól és aki bizonyos fontosabb istenségek elvonulásban
gyakorolt meditációit elvégezte, minden rituálét megtanult, a mudrákat, a
mandalák rendezését stb. Csak ezek után tud maga is Wangot adni.
K.: Elég egy harmadik típusú Gurutól tanítást kapni?
V.: Igen, ez is teremt egy bizonyos kapcsolatot, még ha nem is olyan
mélyrehatót, mint az első típus. Az első típusú Guru úgy be tud mutatni téged az
istenségnek, mint egy barátjának.
K.: Mi a meditáció elvonulás?
V.: Ennek sok fajtája van. Csinálhat az ember egy egyszerű elvonulást, ahol
meditál a szeretetről, együttérzésről és a Megvilágosodás elérésének
elhatározásáról. A Tantrikus meditációban istenségeket vizualizál az ember,
mantrákat recitál, istenségek alakjának nagyon világos látására koncentrál, vagy
egyszerűen az ürességen meditál. Sokféle gyakorlási mód létezik.
K.: Miért olyan fontosak az elvonulások?
V.: Meditáció elvonulások által éri el az ember a Megvilágosodást. Sok
elvonulás nélkül lehetetlen a Megvilágosodás elérése. Köztudott, hogy e célból
Tibetben sok jógi évekig magányos elvonulásban gyakorolt. Indiában még most is
csinálják néhányan. Nem lehetséges a Megvilágosodás elérése ebben az életben
hosszú elvonulások nélkül, hacsak nem rendelkezik az ember a legmagasabb
képességekkel.
K.: Számít a Mantrayana gyakorlatoknál, hogy melyik istenségen meditál az
ember?
V.: A legjobb azon az istenségen meditálni, amelyikkel karmikus kapcsolatod
van. Ezt Yidamnak, vagy “segítő istenségnek” nevezzük.
K.: Lehet bármelyik istenség Yidam?
V.: Nem, a védelmezők nem lehetnek Yidamok. Az istenségnek van egy olyan
osztálya, az ide tartozó Yidamok, és ezek közül az egyik az, amelyikkel az
embernek különleges kapcsolata van.
K.: Lehetnek bodhisattvák, mint pl. Manjushri és Avalokitesvara, Yidamok?
V.: Igen, mindkettőnek van bodhisattva és Yidam formája is.
K.: Mely kvalitások szükségesek a Wang megkapásához?
V.: Egy alkalmas tanítvány sok különböző kvalitásáról vannak leírások, de a
legfontosabb a hit, az együttérzés és a Bodhicitta. Fejlett Bodhicitta nélküli
emberek nem kaphatnak magasabb meghatalmazásokat, mint pl. Hevadzsra
maghatalmazást.
K.: Nem szerencse kérdése egy Guru megtalálása, még akkor is, ha az ember a
Bodhicittát már kifejlesztette?
V.: Nem, keresni kell. Mindig talál az ember olyan Gurut, akitől tanítást
kaphat.
K.: Mit csináljon az ember, ha nem talál Gurut?
V.: Keressen még jobban!
K.: Mi az Anuttarayóga tantra?
V.: A Tantrának négy osztálya van, amelyek közül az Anuttarayóga a
legmagasabb. Ez az a gyakorlat röviden, amelyben az élet minden dolga még az
evés, fürdés stb. is minden amit csinálsz, a világi lét minden cselekvése, a
meditáció alatt éppúgy, mint azon kívül, minden, minden cselekvés az Úttá válik.
K.: Le kell mondanunk az anyagi javakról, ha a buddhizmust gyakoroljuk?
V.: A Hinayana és a Mahayana szerint igen, de a Mantrayana szerint ez nem
szükségszerű.
K.: Mit ért Ön lemondás alatt, felvonulni a hegyekbe és remeteként élni? A
városban élve nem lehet gyakorolni?
V.: Persze, hogy lehet, a Mantrayanában. Ezért tanította a Buddha a
Mantrayanát Indrabhuti királynak.
K.: Miért fontos a kolostori élet?
V.: A kolostori élet a hagyomány életben tartása és a tanítások tisztán
tartása miatt fontos. A világi életben is tud az ember gyakorolni, talán egész
eredményesen is, mégis elmondható általában, hogy az anyagi világban túl sok az
olyan dolog, ami elterelheti a figyelmet és a gyakorlóknak nincs elég idejük
helyesen gyakorolni, vagy a tanításokat eredményesen tanulmányozni. Túl sok
figyelmet kell fordítaniuk más dolgokra. A szerzeteseknek sokkal jobb
körülményeik vannak a gyakorlásra és a Dharma tanulmányozására, mert semmi másra
nem kell figyelmet forditaniuk.

|